گزارش اختصاصی روزگار خودرو
خودروهای هایپرهیبرید هوش از سرتان می برند
لوتوس تولید خودرو اسپورت برقی را به تعویق انداخت. اما تولید لوتوس امیرا ممکن است به زودی اتفاق بیوفتد.
لوتوس اِمیرا با توجه به اینکه خودرو نسخه برقی خود را در هالهای از ابهام قرار داده نسخه هیبرید خود را ممکن است به مدت طولانی تری در خط تولید نگاه دارد. در آغاز سال ۲۰۲۴ لوتوس رسما اعلام کرد که مدل امیرا خود را با یک مدل اسپورت تمام الکتریکی جایگزین خواهد کرد. طبق بیانیه لوتوس این اتفاق قرار است تا قبل از پایان دهه جاری رخ بدهد.
با این وجود اما نمونه ۱۳۵ خودرو ساز غول بریتانیایی دریافته که مهاجرت کامل به خودروهای تمام الکتریک چیزی بیشتر از میزان زمانی که برایش در نظر گرفته بود طول میکشد. بنابراین این خودروساز که تحت مالکیت کمپانی جیلی چین است هدفش برای تمام الکتریکی شدن را حداقل تا سال ۲۰۲۸ عقب انداخت بنابراین امکان دارد که چرخه تولید امیرا و به خصوص نوع هیبرید این خودرو عمر طولانی تری داشته باشد. دن بالمر رئیس این کمپانی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت اتوکار در مورد اینکه آیا تولید خودرو امیرا هیبرید رنگ واقعیت میگیرد یا خیر گفت:
هرگز نگویید هرگز! این قانون دنیای مدرن است. دن بالمر ادامه داد:
ما با ذهن باز و روبه جلو حرکت میکنیم و به هیچ کدام از تکنولوژیهای روز و امکاناتی که آنها فراهم میکنند دست رد نمیزنیم. وی همچنین افزود:
ما درک میکنیم که خواست و تقاضای بازار چیست و همچنین تکنولوژی چه گزینه هایی را پیش پایمان گذاشته است. بنابراین با شواهد موجود پیشرانههای هیبریدی گزینه هایی هستند که حالا مردم خواهان آنها هستند. بنابراین لوتوس که سعی دارد در جهت خواست خریداران خود گام بردارد از این فناوری در خودروهای خود استفاده خواهد کرد.
از حالا اما هنوز برای اظهار نظر و حدس و گمان در باره چند و چون این خودرو بسیار زود است. البته لوتوس پیشتر هم اعلام کرده بود که قصد ساختن ابرخودروهای هیبرید را دارد. حتی همین حالا هم مهندسان مشغول طراحی و بررسی راههای فنی برای افزایش برد لوتوس امیرا هیبرید هستند. این فناوری به لوتوس کمک میکند تا از پیشرانه گازوییلی به عنوان ژنراتور برای شارژ باتریهای لوتوس استفاده کند. البته مهندسان اعلام کردند که ممکن است در سناریویی دیگر هنگامی که خودرو به سرعتهای بالا تر میرسد به کل پیشرانه سوختی به کار بیوفتد. به این تکنولوژی هایپر هایبرید میگویند.
فراموش نکنید که لوتوس پیشرانه امیرا را از یک خودروساز دیگر قرض گرقته است. پیشرانه مدل پایه توربو شارژ دو لیتری دیزلی است که لوتوس از بخش آفالترباخ AMG دریافت کرده است. اسن بخش به نام یاسا از سال ۲۰۱۲ تحت مالکیت بنز درامد و از آن موقع به اینطرف پیشرانههای قرضی مرسدس را میسازد.
این پیشرانه ۴ سیلندر خطی همان نسخهای است که روی C۶۳ و GLC۶۳ استفاده شده است. اگر لوتوس قصد هیبریدی کردن خودروهایش را داشته باشد قطعا باید وزن آنها را هم سنگینتر کند. اما باید نیمه پر لیوان را ببینیم، با اینکار میتوان لوتوس امیرا را برای مدت بیشتری روی خط تولید نگاه داشت. در حالی که الکتریکی کردن لوتوس درست خلاف جهت سیاستهای سادهسازی کالین چپمن است اما امری واجب است. اگر لوتوس میخواهد به عنوان یک ابرخودروساز که خودرو اسپورت و سوپراسپورت میسازد در رقابت بازار جهانی حضور داشته باشد باید از کالین چپمن بگذرد و تن به هیبرید یا کاملا برقی شدن بدهد.
در چشم یک مشتری لوتوس، مدل امیرا هیبرید میتواند جذابیت بیشتری از مدل الکتریکی داشته باشد. منطق به ما گوشزد میکند با وجود فراگیر شدن خودروهای برقی این اتفاق در ابرخودروها به کندی پیش رفته و مردم هنوزم به ابرخودروهای کاملا برقی اعتماد ندارند. خودروهای تمام برقی لوتوس قرار بود با مشارکت بخش آلپاین رنو ساخته شود و این اتفاق در سال ۲۰۲۱ اعلام عمومی شد اما مدتی بعد دو خودروساز تصمیم گرفتند تا از یک دیگر جدا شوند و به تنهایی به راه خود ادامه دهند.
در کنار تاخیر لوتوس کاملا برقی دو سرنشین، پورشه ماکان تمام الکتریک هم به تعویق افتاد. این تاخیر و تعویقها از آن جهت است که باور کلان صنایع اروپایی خودروساز این است که بازار هنوز هم ظرفیت خودروهای بنزینی احتراقی یا هیبرید را دارد و تمام الکتریکی شدن هنوز زود است. به گفته بالمر شاسی بلند یا کراساوورهای کوچک الکتریکی ممکن است برای دنیا کافی نباشند.