گزارش ویژه روزگار خودرو؛

قلب این خودرو لامبورگینی با باتری کار می کند!

بالاخره لامبورگینی رضایت داد تا از پیشرانه الکتریکی ساخت شرکت مرسدس بنز در محصول برقی جدیدش استفاده کند.

قلب این خودرو لامبورگینی با باتری کار می کند!

دو مدل خودرو لامبورگینی  تمراریو و ریوولتو از تکنولوژی بهره خواهند برد که هیچ کدام از مدل‌های AMG هم هنوز از آن استفاده نکردند. درست زمانی که مرسدس بنز پیشرانه‌های AMG را به دیگران خودروسازان فروخت راه درآمد جدیدی را برای خود دست و پا کرد.

از این دست قرض دادن‌ها می‌توان به پیشرانه ۱۲ سیلندر پاگانی یوتوپیا، پیشرانه‌های ۸ سیلندر در مدل‌های مختلف استون مارتین و نسخه ۴ سیلندر برای استفاده در خودروهایی مانند لوتوس امیرا. اما آیا شما می‌دانستید که بسیاری از ابرخودروها هم تکنولوژی اتصال دوگانه درون سوز برند لوکس آلمانی را استفاده می‌کنند؟ تنها تفاوت این است که این پیشرانه‌ها را مرسدس یا AMG به صورت مستقیم نساخته‌اند.

تمراریو-1

مرسدس از سال ۲۰۲۱ کمپانی یاسا را تحت مالکیت خود گرفته است و موتورهای فلاکس (موتور شار محوری (به انگلیسی: Axial flux motor) (همچنین به عنوان موتور شکاف محوری یا موتور پنکیکی نیز شناخته می‌شود) هندسه‌ای از ساختار موتور الکتریکی است که در آن فاصله-هوایی بین روتور و استاتور، و بنابراین جهت شار مغناطیسی بین این دو، به موازات محور چرخش قرار می‌گیرد.) این کمپانی در ابرخودروهای لامبورگینی استفاده خواهد شد. این دو مدل عبارتند از لامبورگینی ریوولتو ۱۲ سیلندر و لامبورگینی تمراریو ۸ سیلندر. در حالی که همچنان پیشرانه‌های قبلی ۱۲ و ۸ سیلندر این خودروها روی آنها باقی خواهند ماند این موتور فلاکس‌های جدید نیز به چرخ‌های جلو لامبورگینی اضافه می‌شوند.

تمراریو-2

محورهای ( اکسل‌های) این دو گاو خشمگین هم توسط یک کمپانی بریتانیایی طراحی شده‌اند. نکته جالب اینجاست که تا به حال نه مرسدس بنز و نه حتی AMG خودروهایی با محور و موتور فلاکس نساخته‌اند. بخش طراحی عملکرد خودروهای مرسدس بنز مستقر در شهر آفالترباخ در لودویگزوبورک روی طرحی کار می‌کند که قصد دارد پلتفورم سدان‌های AMG که سیر نزولی را طی می‌کنند با شاسی بلندهای بزرگ تمام الکتریکی جایگزین کند. هر دو آنها انتظار دارند تا موتورفلاکس‌های یاسا را در اختیار داشته باشند.

تمراریو-3

برای بهتر شدن عملکرد این تکنولوژی از سال ۲۰۲۳ روی مدل مفهومی ویژن ۱۱۱ نصب بوده است. این موتورهای الکتریکی قدرت شگفت‌انگیزشان را در این مدل مفهومی نشان داده‌اند. با وجود کاهش وزن به یک سوم، گشتاور انها ۲ برابر شده است.

تمراریو-4

حال که به خودروهای مفهومی اشاره کردیم باید به جگوار C-X۷۵ از چهار موتور یاسا استفاده می‌کرد اشاره کنیم. چندین سال بعد نمونه اولیه لولا لمانز توانست رکورد سرعت خودروهای تمام الکتریک با وزن کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم را با رسیدن به سرعت ۲۰۴ مایل بر ساعت ( ۳۲۶ کیلومتر در ساعت) در پیست الوینگتون یورک شایر در بریتانیا بشکند.

تمراریو-6

این سرعت توانست تا رکورد قبلی ۱۷۵ مایل بر ساعتی (۲۸۰ کیلومتر بر ساعت) که چهل سال از آن گذشته بود و شکسته نشده بود را بشکند. موتورهای الکتریکی یاسا فقط ۱۷ کیلوگرم وزن دارند و حد نهایت توان خروجی ۱۴۸ اسب بخار و ۲۹۹ نیوتون متر گشتاور را دارا هستند. موتورهای شار محوری فقط ۲.۷۵ اینچ ضخیم تر و ۱۱ اینچ قطر بیشتری دارند.

تمراریو-5

این پیشرانه‌ها مه با روغن خنک می‌شوند دارای حداکثر دور موتور ۱۰ هزار دور در دقیقه هستند. در لامبورگینی تمراریو یک موتور الکتریکی سومی هم توسط یاسا به کار رفته است. این موتور در عقب خودرو جاسازی شده است. لامبورگینی ریوولتو هم این موتور سوم را روی خود دارد اما تفاوت اینجاست که ان را به جای یاسا شرکت MAHLE تولید کرده است.

دو مدل لامبورگینی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم نخستین مدل هایی نبودند که که موتورهای شارمحور یاسا در آن به کار رفته است. این لقب یه ابرخودرو کانیگزگ ریگرا می‌رسد که در سال ۲۰۱۶ تولید شده است. مدل‌های بعدی که از این موتورها استفاده کردند فراری SF۹۰ stradale در خلال سال‌ها از این تکنولوژی بهره بردند.

 

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر