خودروهای جمع و جور ارزان قیمت مناسب برای بانوان

در این مقاله ۵ نمونه از کم‌حجم‌ترین پیشرانه‌های نصب شده روی خودروهای تولیدی دنیا را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

خودروهای جمع و جور ارزان قیمت مناسب برای بانوان

درست در تضاد با آن چیزی که همگان فکر می‌کنند، بزرگ‌تر همیشه به معنی بهتر نیست. خودروها با موتورهای کوچک‌تر در بازارهایی همچون اروپا و آسیا طرفداران زیادی دارند چراکه هزینه‌های سرویس و نگهداری آن‌ها پایین‌تر بوده و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری را نیز به خریداران تحمیل می‌کنند. این موضوع به معنی مالیات خرید و نگهداری کمتر نیز خواهد بود. البته داستان بازار خودروی آمریکا کاملاً فرق می‌کند و معمولاً در این کشورها خودروهای کوچک یا اصلاً عرضه نمی‌شوند و یا در صورت عرضه موفقیت چندانی به دست نمی‌آورند. تقریباً تمامی خودروهایی که در لیست موردبحث خواهید دید برای بازارهای اروپا و ژاپن طراحی شده‌اند و شامل طیف وسیعی می‌شوند. تقریباً اکثر برندهای رده میانی بازار دارای خودرویی با موتور ۱ لیتری یا کمتر از آن هستند. این موتورهای کم‌حجم شاید قدرت قابل‌توجهی نداشته باشند اما باعث کاهش قیمت نهایی خودرو و هزینه‌های نگهداری می‌شوند و این دقیقاً همان چیزی است که بسیاری از خریداران می‌خواهند.

کم‌حجم‌ترین پیشرانه‌های نصب شده روی خودروهای تولیدی

پیشرانه ۰.۶۶ لیتری دایهاتسو

دایهاتسو-۱

دایهاتسو زیر چتر حمایتی تویوتا است و خودروهای کِی Kei Car بازار ژاپن را برای سه برند تولید می‌کند. مدل‌های Kei دایهاتسو در کنار محصولات مخصوص تویوتا و سوبارو توسعه می‌یابند و تویوتا نیز اخیراً برنامه‌های خود برای تمرکز خاص دایهاتسو روی خودروهای بسیار کوچک را اعلام کرده است. با اینکه تولید محصولات این شرکت در سال ۲۰۲۳ به خاطر رسوایی ایمنی متوقف شد اما اخیراً روند تولید دایهاتسو شروع شده و نکته مهم اینکه برخلاف بازارهای جهانی، دایهاتسو نقش مهمی در بازار خودروهای کوچک ژاپن دارد و هر ساله بیش از یک میلیون خودرو را به فروش می‌رساند. در حقیقت این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موتورهایی با حجم کمتر از یک لیتر در دنیاست.

پیشرانه ۰.۶۶ لیتری هوندا

هوندا کوچک

هوندا نیز جزو برجسته‌ترین تولیدکنندگان خودروهای Kei محسوب می‌شود. پیشرانه ۰.۶۶ لیتری این شرکت به دو صورت تنفس طبیعی و توربو توسعه یافته هرچند قدرت آن‌ها بیشتر از قانون دولتی ۶۴ اسب بخار نیست. شرکت موردبحث همچنین برخی محصولات Kei را با سیستم چهار چرخ محرک عرضه می‌کند. در کنار این مدل‌ها نسخه برقی خودروی Kei هوندا نیز تولید شده هرچند چنین محصولات در ژاپن طرفداران زیادی ندارند؛ بنابراین اگرچه هوندا قدم‌های اولیه برای برقی سازی محصولات Kei را برداشته اما به نظر می‌رسد پیشرانه ۰.۶۶ لیتری این برند همچنان در دسترس خریداران خواهد بود.

پیشرانه ۰.۶۶ لیتری سوزوکی

سوزوکیی

با اینکه اکثر خودروهای طراحی شده برای بازارهای جهانی از پیشرانه‌هایی با حجم بالاتر از ۱ لیتر استفاده می‌کنند اما بازار ژاپن تفاوت‌هایی دارد و دلیل آن به کلاس‌بندی خودروهای Kei مربوط می‌شود، خودروهایی که در دوران پس از جنگ و با قیمت ارزان‌تر تولید شدند. این خودروها قوانین ابعاد و فنی خاصی را باید رعایت کنند و درعین‌حال قیمت بسیار کمتری دارند. پیشرانه خودروهای Kei نباید حجمی فراتر از ۰.۶۶ لیتر داشته باشد و سوزوکی نیز نیروگاهی کوچک با همین حجم را تولید کرده است. اگرچه جیمی بازارهای جهانی با پیشرانه‌ای بزرگ‌تر در دسترس است اما برای بازار ژاپن نسخه ۰.۶۶ لیتری آن عرضه شده است.

پیشرانه ۱ لیتری هیوندای

هیوندایی

کوچک‌ترین و ارزان‌ترین خودروی هیوندای در آمریکا کراس اور ونیو با پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۲۱ اسب بخاری است اما این برند پیشرانه یک لیتری با قدرت ۶۲ اسب بخار را نیز برای خودروی شهری i10 تولید کرده است. کره‌ای‌ها می‌گویند i10 در اروپا و برای مشتریان اروپایی ساخته شده و بنابراین به حدی کوچک است که به درد شهرهای شلوغ کشورهای قاره همیشه‌سبز می‌خورد. i10 هم قیمت و هم مصرف سوخت پایین دارد و مصرف ترکیبی آن حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر است. در کنار این پیشرانه، نسخه یک لیتری توربو هم وجود دارد که ۹۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

پیشرانه ۱ لیتری فورد

فورد یک

با اینکه پیشرانه یک لیتری اکوبوست فورد ساختاری نوآورانه و قدرتی هیجان‌انگیز در مقایسه با حجم خود دارد اما مشکل قابلیت اطمینان نمونه‌های اولیه باعث دلسردی برخی مالکان شد. البته انتظار نمی‌رود نمونه‌های مدرن پیشرانه یک لیتری اکوبوست همان مشکلات اولیه را داشته باشند. این پیشرانه در کراس اور پوما و با دستیار هیبریدی ارائه شده است و مصرف سوخت حدود ۵ لیتری دارد که اگرچه با سایر رقبا قابل‌مقایسه بوده اما مصرف سوخت استثنایی نیست چراکه پیشرانه‌های برندهایی همچون رنو و آئودی نیز کم‌مصرف‌تر هستند. نکته دیگر اینکه همین پیشرانه سه سال پیاپی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ برنده جایزه بین‌المللی پیشرانه سال شد.

 

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر