این دو خودرو نماینده تمام عیار آلمان و ژاپن هستند

در بازار خودروهای لوکس و روباز دو گزینه مطرح شامل لکسوس LC کانورتیبل و مرسدس AMG SL43 حضور دارند اما در تقابل این دو محصول ژاپنی و آلمانی کدام‌یک پیروز میدان خواهد بود؟

این دو خودرو نماینده تمام عیار آلمان و ژاپن هستند

لکسوس LC اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شده و از طراحی بسیار زیبا و پیشرانه ۸ سیلندر هیجان‌انگیز سود می‌برد. علیرغم گذشت چندین سال از تولید این محصول، LC همچنان جزو گزینه‌های جذاب بازار است و نسخه روباز سقف نرم آن نیز در دسترس است که همان هیجان و طراحی زیبا را با لذت هوای آزاد ترکیب می‌کند.

لکسوس-السی-۱

مرسدس بنز نیز اخیراً خانواده SL کلاس را با چیزی که قبلاً تجربه نکرده، یعنی نسخه پایه SL43 چهار سیلندر عرضه کرده است. این خودرو از شاسی مشترک با AMG GT سود برده و به تکنولوژی برگرفته از فرمول یک و همچنین آیرودینامیک هوشمند مجهز است. معرفی مرسدس AMG SL43 بحث‌های زیادی را بین طرفداران این برند ایجاد کرده و با اینکه برخی افراد اعتقاد دارند این مدل می‌تواند حتی بدون پیشرانه ۸ سیلندر نیز هیجان‌انگیز و درگیر کننده باشد اما دیگران می‌گویند پیشرانه ۴ سیلندر به SL تعلق ندارد. با این مقدمه کوتاه می‌خواهیم دو خودروی موردبحث را در مقابل یکدیگر قرار دهیم تا برنده را انتخاب نماییم.

لکسوس-السی-۲

طراحی

لکسوس-السی-۱۳

LC خودرویی شیک و زیباست و از خطوط ظریف و طرحی سود می‌برد که گرد پیری بر چهره‌اش نمی‌نشیند. به منظور تمایز مدل کوپه و کانورتیبل، ژاپنی‌ها چندین آپشن خاص را در دسترس خریداران LC کانورتیبل قرار داده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به رنگ آبی یا قرمز سقف، گرم‌کن گردن و… اشاره کرد. طراحی مرسدس SL43 نیز چشمگیر بوده و تمرکز بیشتری روی گیرایی و اسپرت بودن دارد. طراحی صندلی ۲+۲ تأثیری منفی روی طراحی خودرو نداشته و این خودروی روباز همچنان ظاهر دینامیک خود را حفظ کرده است.AMG SL43 به لطف برخی تفاوت‌های ظاهری و خروجی‌های اگزوز و رینگ‌های ۱۹ اینچی از نسخه‌های استاندارد این خانواده متمایز می‌شود.

لکسوس-السی-۴

قوای محرکه

لکسوس-السی-۶

لکسوس LC یکی از معدود خودروهای اسپرت ۸ سیلندر در بازار است. این مجموعه برای سال ۲۰۲۴ تغییر نکرده هرچند نسخه هیبریدی LC500h با پیشرانه ۶ سیلندر و دو موتور برقی نیز در دسترس است. البته مدل هیبریدی به‌صورت کانورتیبل تولید نشده است. گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک نیز نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد؛ اما ژرمن‌ها تغییراتی عظیم در خانواده SL به وجود آورده و مدل SL43 را با پیشرانه ۴ سیلندر تولید کرده‌اند، پیشرانه‌ای که از نظر افراد زیادی برای این خودرو پذیرفتنی نیست. البته به نظر می‌رسد مرسدس موافق این موضوع نیست و بیشتر روی کم‌حجم سازی پیشرانه‌ها تمرکز دارد. اگرچه SL43 حدود ۱۰۰ اسب بخار کم‌توان‌تر از رقیب ژاپنی است اما در شتاب گیری تنها دو دهم ثانیه با آن اختلاف دارد. با اینکه طرفداران مرسدس مشتاق شنیدن صدای جذاب پیشرانه ۸ سیلندر AMG هستند اما این LC است که یکی از جذاب‌ترین صداهای پیشرانه را تولید می‌کند.

لکسوس-السی-۷

با اینکه پیشرانه ۴ سیلندر یکی از جنجالی‌ترین جنبه‌های SL43 است اما خودرو همچنان توانمند ظاهر شده و توربوشارژر برقی آن جزو اولین قطعاتی است که روی یک خودروی تولید انبوه دیده می‌شود. این تکنولوژی اولین بار در خودروهای فرمول یک بکار رفته است. از طرفی باید دانست LC خودروی کم‌مصرفی نیست چراکه یک پیشرانه ۸ سیلندر سنتی زیر کاپوت آن قرار دارد. در مقابل SL43 کمی بهتر عمل می‌کند و با توجه به پیشرانه موجود در بطن آن چنین اختلافی طبیعی خواهد بود.

هر دو خودرو تأکید زیادی روی تکنولوژی پیشرفته شاسی دارند و هندلینگ یکی از فاکتورهای کلیدی در کاراکتر تعریف شده آن‌هاست. اکثر افراد معتقدند خودروهای کانورتیبل به دلیل عدم وجود سقف ثابت از استحکام کمتری برخوردار هستند و این موضوع می‌تواند روی احساس رانندگی و هندلینگ تأثیر منفی بگذارد اما این موضوع در خودروهای مدرن همچون لکسوس LC کانورتیبل و مرسدس AMG SL43 به چشم نمی‌خورد. لکسوس کیفیت سواری خوبی داشته و از فرمان متغیر و سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب سود می‌برد. این خودرو هم روی راحتی سواری تمرکز داشته و هم قدرت کافی برای ایجاد هیجان را دارد.

SL43 نیز از پلتفرمی مشترک با GT سود برده و همین موضوع در دقت عبور از پیچ‌ها و پایداری بالا مشهود است. هندلینگ عالی خودرو به لطف اکسل جلوی چند اتصالی با پنج اتصال در جلو و عقب به دست آمده است. ژرمن‌ها برای اولین بار از چنین طرحی استفاده کرده‌اند و به منظور کاهش وزن، اتصالات سیستم تعلیق از آلومینیوم فورج کاری شده ساخته می‌شود. البته بازخورد خودرو مشابه رقیب ژاپنی نیست و از نظر صدای تولیدی نیز نمی‌توان آن را برتر دانست. قطعاً SL43 خودروی کم‌مصرف‌تری است اما این موضوع با قربانی کردن پرفورمنس و لذت رانندگی به دست آمده است. به این ترتیب لکسوس از نظر لذت رانندگی پیروز می‌شود.

کابین و تکنولوژی

لکسوس-السی-۹

کابین لکسوس تمرکز زیادی روی اشرافیت بالا داشته و سرنشینان حس راحتی زیادی خواهند داشت. اگرچه فضاهای ذخیره‌ای محدودی دیده می‌شود اما متریال باکیفیت و ارگونومی مطلوب این نقیصه را پنهان نی کنند. سیستم اطلاعات سرگرمی LC ارتقا یافته و از نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی و سیستم کنترل صوتی سود می‌برد. نمایشگر موردبحث در فاصله نزدیک‌تری به راننده قرار گرفته تا استفاده از آن راحت‌تر باشد. اگرچه با افزایش سرعت کمی بر صدای داخل کابین افزوده می‌شود اما ظرافت بی‌نظیر و صدای هیجان‌انگیز پیشرانه بر این موضوع فائق می‌آیند.

لکسوس-السی-۱۲

کابین مرسدس AMG SL43 بسیار مدرن‌تر به نظر می‌رسد و بیشتر روی جنبه‌های اسپرت تمرکز دارد هرچند همچنان حس لوکس بودن را به خاطر متریال سطح بالا و پوشش‌های متنوع صندلی‌ها و پانل درها القا می‌کند. سیستم MBUX مرسدس بنز نیز از پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر مرکزی ۱۱.۹ اینچی تشکیل شده و از منوهای خاص AMG سود می‌برد. در این منوها داده‌هایی همچون توزیع قدرت و شتاب جانبی به نمایش درمی‌آیند.

قیمت و برنده نهایی

لکسوس-السی-۳

قیمت لکسوس LC کانورتیبل ۲۰۲۴ از حدود ۱۰۶ هزار دلار شروع شده و به حدود ۱۱۲ هزار دلار برای تریم سفارشی می‌رسد. برای مرسدس AMG SL43 مدل ۲۰۲۴ نیز باید حداقل ۱۱۱ هزار دلار پرداخت کرد که بیش از ۵ هزار دلار گران‌تر از رقیب خود است. SL43 شاید با تکنولوژی فرمول یک و طراحی زیبا عرضه ‌شده باشد اما LC کانورتیبل کاراکتر خاصی دارد که یافتن آن در دنیای مدرن کمی سخت است. گرندتوررهای ۸ سیلندر روباز با سقف نرم به ندرت عرضه می‌شوند و از طرفی تجربه رانندگی LC در خودروهای دیگر دیده نمی‌شود. قطعاً این خودرو یکی از مدل‌های کلکسیونی آینده خواهد بود.

لکسوس-السی-۵

LC مدت زیادی است که در بازار حضور دارد و در عصر استفاده از پیشرانه‌های کم‌حجم و وجود نگرانی‌های زیست‌محیطی، مشخص نیست که تا چه حد در بازار دوام خواهد آورد. با اینکه SL مصرف سوخت کمتری داشته و از تکنولوژی مدرنی سود می‌برد اما LC تقریباً در تمامی بخش‌های دیگر می‌درخشد و از پیشرانه‌ای هیجان‌انگیز، ظاهری زیبا و پرفورمنس بهتر برخوردار است.

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر