اختصاصی روزگار خودرو از نمایشگاه تحول صنعت خودرو
همه چیز درباره ری را ایران خودرو / قیمت نسخه برقی ری را چقدر است؟
ایران خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از محصولات جدیدش رونمایی کرد.
ری را از جمله محصولاتی است که در آینده توسط ایران خودرو به بازار عرضه میشود.
حال ایران خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از ری را برقی رونمایی کرد.
در این خودرو چه در طراحی ظاهری و چه داخلی از تریم آبی استفاده شده است.
طراحی ری را برقی
با اینکه ری را برقی تغییرات چندانی نسبت به نسخه بنزینی نداشته است اما با کمی دقت می توان تفاوت این دو نسخه را از یکدیگر تشخیص داد. عمده تفاوت ری را برقی در بخش ظاهری معطوف به تغییر در بخش جلو پنجره این خودرو است جایی که مسیر گردش هوا در نسخه بنزینی ری را بسته شده و به صورت یکپارچه در آمده است. غیر از این موضوع و نبود خروجی های اگزوز ری را برقی تفاوت چندانی با نسخه بنزینی در بخش طراحی ظاهری ندارد و تغییرات دیگری در این خودرو دیده نمی شود.
مشخصات فنی ری را برقی
در نسخه برقی ری را از پیشرانه برقی با بیشینه توان ۱۶۱ اسب بخار (۱۲۰ کیلووات) و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن متر استفاده شده و ظرفیت باتری های این خودرو ۵۳ کیلو وات بر ساعت اعلام شده است که با شارژر های خانگی در مدت زمان ۱۰ ساعت به طور کامل شارژ می شوند.
یکی از موضوعات مهم در تمامی خودرو های برقی میزان پیمایش این خودرو ها با یکبار شارژ است. ری را برقی بر اساس استاندارد NEDC می تواند ۴۲۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند که عدد قابل قبولی برای این خودرو به حساب می آید البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این عدد و ارقام ها بر اساس شرایط استاندارد اعلام می شوند و مسلما میزان پیمایش این خودرو در واقعیت، کمتر از عدد اعلام شده است.
امکانات رفاهی ری را برقی
به نظر می رسد ری را برقی در بحث امکانات نیز تفاوت چندانی با نسخه های غیر برقی خود نداشته باشد و شاهد امکاناتی نظیر؛ سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری ، سیستم شروع حرکت در سربالایی ، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر ۱۲ اینچی لمسی مالتی مدیا، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم پایش فشار باد لاستیک، آینه های جانبی برقی ، گرمکن صندلی های ردیف جلو، چراغ روشنایی روز، نور پردازی داخلی، سنسور نور ، سنسور باران و… در این خودرو باشیم.
قیمت ری را برقی
هنوز قیمت نهایی این کراس اوور برقی اعلام نشده است. اما از آنجایی که خودروهای برقی گرانتر از خودروهایی هستند که با موتورهای درون سوز تولید میشوند، ری را برقی هم قطعاً با قیمتی گرانتر از نسخه بنزینی به بازار میآید.
واکنش ایران خودرو به اگزوزهای فیک ری را برقی
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو توضیحاتی را درخصوص حواشی ایجاد شده درخصوص اگزوز خودرو برقی ریرا عنوان کرد.
مهدی رادمنش در حاشیه نمایشگاه صنعت خودرو در جمع خبرنگاران، با اشاره به حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر درخصوص اینکه ایرانخودرو برای خودروی ریرا برقی خود اگزوز نصب کرده است، اظهار کرد: خروجی اگزوز بهکار رفته روی خودرو برقی ریرا ایرانخودرو اصطلاحا فیک اگزوز (fake exhaust) یا اگزوز نمایشی است. کاربرد این قطعه برای بهبود استایل یا طراحی خودرو است که حس زیبایی بیش تری به این محصول بدهد.
وی با بیان اینکه خودرو حاضر در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ، نسخه پروتوتایپ است و هنوز به مرحله تجاریسازی نرسیده، اضافه کرد: درخصوص تعبیه اگزوز فیک در طرح نهایی محصول ری را براساس بازخوردهای دریافتی از سوی مخاطبان و راهبردهای توسعه ای ایران خودرو تصمیم گیری خواهد شد.
رادمنش واکنش دریافتی از سوی مردم برای اگزوز فیک در ری را را فرصتی برای معرفی این محصول جدید به عنوان نخستین خودرو برقی طراحی شده توسط متخصصان ایران خودرو برشمرد و گفت: انتشار محتواهای مختلف مثبت و منفی در شبکه های اجتماعی، این پیام را برای مخاطبان در سطح جهانی منتقل کرد که صنعت خودرو ایران به سطحی از بلوغ و توانمندی دست یافته که می تواند هم پای فناوری روز جهانی حرکت کند و در زمینه دانش فنی طراحی و تولید خودروهای برقی حرفی برای گفتن داشته باشد.
به گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو ، استفاده از فیک اگزوز روی خودروهای برقی موضوعی تجربه شده در حوزه خودروهای برقی در سطح جهانی است، اضافه کرد: پیش از این، خودروسازان شناخته شده جهانی همچون مدل EQS SUV مرسدس بنز، باموi۴، پورشه و … نیز از فیک اگزوز برای بهبود استایل و طراحی خودرو، در برخی محصولاتشان استفاده کردهاند.
رادمنش با تاکید بر اینکه ایرانخودرو به عنوان تنها تولیدکننده داخلی که به صورت جدی در فرآیند طراحی، مهندسی و تولید خودرو برقی ورود کرده خوشحال است که بههرحال به بهانه حاشیههای ایجاد شده، بخش جدیدی از جامعه مخاطبان نیز با مفهوم خودروهای برقی و توان تولیدکننده ایرانی در به ثمر رسیدن این خودروها در کشور آشنا شدند، ادامه داد: به هرحال طبیعی است که ورود هر گفتمان جدیدی در صنعت در ابتدا ممکن است با مراحل انکار توان داخلی، تمسخر آن و در نهایت پذیرش و استفاده از محصولات همراه شود.
ایرانخودرو به عنوان پیشران و پرچمدار تولید خودروهای برقی در کشور از شکل گرفتن فضای گفتوگو در این باره و انتقاد سازنده متخصصان مرتبط با حوزه طراحی محصول استقبال میکند، حواشی ایجاد شده نیز فرصتی برای ایران خودرو ایجاد کرد تا توانمندی خود در عرصه خودروهای برقی را به مخاطبان بیش تری نشان دهد.
به گفته وی، ایرانخودرو به عنوان تولیدکننده پیشرو در عرصه خودروهای برقی، پذیرفته است که ورود این فناوری جدید به کشور نیاز به فرهنگسازی دارد، بنابراین از اینکه در این حوزه، هزینههای معنوی این فرهنگسازی را بر عهده داشته باشد اگر در نهایت به نفع منافع ملی و استفاده مصرفکنندگان ایرانی از محصولاتی با کیفیتتر باشد، استقبال میکند.
گفتنی است، اظهارات رادمنش درحالی مطرح میشود که در روزهای گذشته موج گستردهای در شبکههای مجازی داخلی و خارجی بهخصوص در سطح رسانههای معاند شکل گرفته بود که ایرانخودرو در طراحی خودرو برقی ریرا به اشتباه از اگزوز استفاده کرده است. جالب اینجاست که برخی افراد شناخته شده و حتی نمایندگان مجلس نیز بدون کم ترین تحقیق و بررسی با این موج همراه شدند و همسو با فضای ایجاد شده از سوی تحقیرکنندگان تولید ایرانی بر این موج سوار شدند.