هیبرید یا تمامبرقی؟
اندی پالمر، که به پدرخوانده خودروهای برقی شهرت دارد، بر ضرورت تمرکز بر تولید خودروهای تمامبرقی تأکید کرده و این مسیر را راهبردی حیاتی برای آینده صنعت خودروسازی میداند.
او ضمن ستایش از پیشرفتهای چشمگیر صنعت خودروسازی چین، از خودروسازان غربی به دلیل تمرکز بر خودروهای هیبریدی به جای تمامبرقی انتقاد کرده و این رویکرد را «مسیر کاملاً اشتباه» توصیف کرده است.
پیشتازی چین در صنعت خودروهای برقی
چین با اتخاذ یک استراتژی صنعتی بلندمدت و حمایتهای مالی گسترده دولتی، توانسته است جایگاه پیشرو در صنعت خودروهای برقی را به دست آورد. از سال ۲۰۰۹ تاکنون، دولت چین بالغ بر ۲۳۰ میلیارد دلار یارانه برای توسعه این صنعت اختصاص داده است.
شرکتهای چینی با عرضه خودروهایی مقرونبهصرفه و مجهز به فناوریهای پیشرفته، بازار داخلی چین را تسخیر کردهاند و اکنون با سرعتی چشمگیر در حال گسترش در بازارهای بینالمللی هستند.
پالمر در تحلیل خود، از کیفیت بالای محصولات چینی، فناوریهای پیشرفته باتری و یکپارچگی نرمافزاری آنها تمجید کرده است. او هشدار داده که سیاستهای حمایتی نظیر تعرفههای اعمالشده توسط اروپا و ایالات متحده ممکن است رقابتپذیری صنایع داخلی این کشورها را تضعیف کند و آنها را در برابر رقبای چینی آسیبپذیرتر سازد. پالمر معتقد است که خودروسازان غربی باید برای رقابتی شدید با شرکتهایی مانند BYD و Xpeng آماده شوند؛ شرکتهایی که اکنون بازارهای پیشرفتهای همچون اروپا را هدف قرار دادهاند.
کلید موفقیت: کاهش هزینهها و توسعه زیرساختها
پالمر دستیابی به قیمت برابر میان خودروهای الکتریکی و وسایل نقلیه دارای موتور احتراق داخلی را عامل کلیدی برای پذیرش گستردهتر فناوری الکتریکی میداند. او پیشنهاد میکند که تولید خودروهایی ارزانتر با باتریهای کوچکتر، همراه با توسعه زیرساختهای شارژ گسترده، میتواند نگرانی مصرفکنندگان درباره محدودیت مسافت طیشده را کاهش دهد. از دیدگاه او، اتکا به فناوریهای انتقالی مانند هیبریدها یا سیاستهای حمایتی نظیر تعرفهها نمیتواند راهگشا باشد؛ بلکه تنها حرکت قاطعانه به سمت برقی سازی کامل میتواند موفقیت بلندمدت را تضمین کند.
چشمانداز ایران: هیبرید یا تمامبرقی؟
برای ایران نیز این پرسش مطرح است که کدام گزینه هیبرید یا تمامبرقی برای صنعت خودروسازی داخلی و مصرفکنندگان مناسبتر خواهد بود؟ پاسخ به این سؤال مستلزم تحلیل دقیق شرایط اقتصادی، زیرساخت انرژی و نیازهای بازار داخلی ایران است. متأسفانه تاکنون مطالعات عمیق و جامعی درباره آینده صنعت خودروی ایران در زمینه برقی سازی انجام نشده است.
تصمیمگیری درباره مسیر آینده صنعت خودروی کشور باید بر اساس ارزیابی دقیق منابع انرژی موجود، ظرفیت تولید داخلی، و نیازهای مصرفکنندگان صورت گیرد. همچنین، توسعه زیرساختهای شارژ و ایجاد سیاستهای حمایتی هدفمند میتواند نقش کلیدی در موفقیت این مسیر ایفا کند.
اگر به خودروهای برقی علاقهمندید، اندیشکده خودرو گفتمانی با عنوان "آینده فروشی در جاده مخصوص" برگزار میکند که میتوانید در آن شرکت کنید!
تاریخ: 10 دی ماه
با حضور اساتید برجسته این حوزه
جهت ثبتنام و اطلاعات بیشتر:
www.autoot.ir
تماس:
02191690926
09123484293
آیندهی خودروها را با دانش بیشتر کشف کنید!
صندلیها محدود هستند! همین حالا ثبتنام کنید و آینده خودروها رو شکل بدید!