گزارش اختصاصی روزگار خودرو
خودرو خاص هوندا به تهران رسید / همه چیز درباره ZRV آذریوردسال
چند سالی میشود که ژاپنیها در حوزه تولید خودروهای هیبرید کم مصرف و یا به کلی برقی فعالیت چشمگیری دارند. دو محصول هیبرید موفق از کمپانی هوندا گواهی است بر این پیشرفت که ما امروز میخواهیم یکی از آنها به نام هوندا ZR-V را زیر ذره بین روزگار خودرو ببریم.
ژاپنیها همیشه پیشرو بودند یا حداقل سعی در پیشرو بودن در ابداع تکنولوژیهای مختلف داشتند. صنعت خودرو ژاپن هم از این قاعده مستثنا نیست. هوندا ZR-V یک کراساوور کوچک و جمع و جور است که از سال ۲۰۲۲ روی خط تولید هوندا قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است که هوندا به غیر از ژاپن این خودرو را در مکزیک هم تولید میکند. هرچند روزگاری شده که نمیشود صحبت از تولید خودرو بکنیم و نام چین به میان نیاید. این بار هم به سیاق گذشته دوتا از خطوط تولید هوندا در دانگ فنگ و GAC چین قرار گرفته است. شرکت آذریوردسال در ادامه روند واردات و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی جانیازان، اقدام به وارد کردن این محصول کرده است.
مشخصات ظاهری و طراحی هوندا ZR-V
در نگاه اول هوندا را بخاطر طراحی زیبا و در عین حال ساده ZR-V تحسین میکنیم. با اینکه این خودرو یک کراساوور کوچک سگمنت C است اما ابهت خاصی دارد. طراحی چراغها با زاویه رو به بالا قرار دارد و همچنین سپر با ورودیهای کناری هوا به خوبی در چهره خودرو جلوه میکنند. جلو پنجره و ورودیهای هوا هم طراحی همگونی دارند که بسیار جوان پسند است.
جالبترین بخش جلوی خودرو مربوط به لوگوی جذاب هوندا است. طراحی لوگوی هوندا به شکلی است که حتی با خیره شدن به آن هم لذت خواهید برد. اگر میگویید خیر اینطور نیست فقط کافیست یک بار امتحان کنید.
در نمای کناری خبری از خطوط منحنی یا برجسته و عضلانی نیست. با اینکه آیرودینمامیک خودرو به خوبی رعایت شده و در شان نام ژاپن است اما ظاهر نمای جانبی ساده است. شاید رینگهای آلومینیومی این خودرو بهترین نقطه قوت نمای جانبی ان باشد.
در نمای عقب خودرو طراحی به شدت اسپرت و به روز شده است. چراغهای عقب طراحی خاصی دارند و به تعبیر شخصی نویسنده مقاله شبیه رخ عقاب از بغل هستند. اگر کمی دقت کنید میتوانید هارمونی ژاپنی را در تک تک اجزای عقب ببینید. سپر به دو خروجی اگزوز مجهز شده که هر دو هم واقعی هستند.
طراحی داخلی و فضای کابین هوندا ZR-V
در خودرو را باز میکنیم و داخل آن مینشینیم. در بدو ورود فرمان و داشبورد فوق العاده با کیفیت را لمس میکنیم. احساس بعدی که به ما دست میدهد حس رضایت از طراحی لوکس داخلی هوندا ZR-V است. از نظر ما ورود به داخل کابین یک خودرو درست مانند ساختار نتهای یک عطر اصیل است. لحظه اول ورود به خودرو نت اولیه، لمس کیفیت متریال داخلی نت میانی، و طی کردن مسافت طولانی و آپشنهای ماشین نت پایانی آن است. هوندا به خوبی توانسته کاری کند تا درست مانند زمانی که یک نفر از شما برند ادکلنتان را میپرسد مدل خودرویتان نیز در یادش باقی بماند.
از دیگر نشانههای اصالت هوندا طراحی بافتنی گونه دریچههای هوای داشبورد است که به نوعی امضای هوندا هستند. تریم داخلی و صندلی از جنس چرم بسیار با کیفیتی هستند. در کل داخل کابین مینیمال ساده لوکس و بسیار کاربردی طراحی شده است.
مشخصات فنی و پیشرانه هوندا ZR-V
هوندا ZR-V هیبرید است بنابراین ما با دو پیشرانه در این قسمت سر و کار داریم. پیشرانه بنزینی هوندا ۲ لیتری و تنفس طبیعی است. با اینکه خبری از توربو شارژ نیست اما توان تولیدی آن روی هم رفته به ۱۴۳ اسب بخار میرسد. گشتاور آن هم ۱۸۶ نیوتون متر است. موتور الکتریکی خودرو نیز ۱۸۴ اسب بخار توان تولید میکند همچنین گشتاوری معادل ۳۱۵ نیوتون متر دارد.
تمام این نیروی تولید شده توسط موتور ترکیبی خودرو، از طریق یک جعبه دنده E-CVT هوشمند به چرخها منتقل میشود. یکی از ویژگیهای این هوشمند بودن این است که فقط در شرایط شتابگیری تمامی گشتاور را به چرخها منتقل میکند و در حالت عادی برای القای حس بینظیر رانندگی رفتار گیربکس تغییر میکند و مانند جعبه دنده AT عمل میکند.
جدول مشخصات فنی هوندا ZR-V
شرکت سازنده |
هوندا |
شرکت وارد کننده |
آذریوردسال |
مدل |
هوندا ZR-V |
کلاس بدنه |
کراساوور |
سال تولید |
۲۰۲۴ |
حجم پیشرانه |
۱۹۹۳ سی سی |
تعدا سیلندر |
۴ |
تعداد سوپاپ |
۱۶ |
توان پیشرانه |
۱۸۴ اسب بخار |
گشتاور |
۳۱۵ نیوتون متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
۸.۹ متر بر مجذور ثانیه |
حداکثر سرعت |
۱۹۰ کیلومتر در ساعت |
جعبه دنده |
E-CVT |
وزن |
۱۵۸۰ کیلوگرم |
حجم باک |
۴۷ لیتر |
مصرف سوخت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
۴.۶ لیتر |
کشور سازنده |
ژاپن-چین |
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هوندا ZR-V
از جمله امکانات رفاهی هوندا میتوان از صندلیهای برقی جلو، گرمکن صندلیهای جلو، گرمکن فرمان، حافظه صندلی راننده نور پردازی کابین، نمایشگر لمسی، اندرویداتو، اپل کارپلی، سقف پانورامای برقی، درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا، رینگ آلومینیومی، پدل شیفتر تنظیم بازیافت انرژی، فرمان کمکی برقی، هدآپ دیسپلی، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط تهویه اتوماتیک دو کاناله، پاکسازی هوای کابین، شارژر بیسیم تلفن همراه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها، تریم داخلی چرم، دوربین عقب نام برد.
تجهیزات ایمنی این ژاپنی دوست داشتنی هم درست به مانند امکانات رفاهیش کامل هستند. این امکانات شامل ۱۱ کیسه هوا ۱۵ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو و ترمز اضطراری اتوماتیک میشوند.
قیمت هوندا ZR-V
طبق اعلام شرکت آذریوردسال قیمتFOB هوندا ZR-V ۲۳۰۰۰ یورو ( معادل ۱.۹ میلیارد تومان)است اما این قیمت نهایی نیست و در لحظه عرضه قیمت نهایی مشخص خواهد شد.
سخن پایانی
خودرویی را با هم بررسی که کردیم که برند، نام، تاریخچه و گذشتهاش با اصالت و کیفیت عجین است. ژاپنیها نشان دادند حتی اگر محصولاتشان خارج از زاپن و در جای دیگری مانند چین و یا مکزیک هم تولید شوند باز هم همان دقت و کیفیت در تولید آنها به کار میرود. حالا و با همه این اوصاف نظر شما درباره این ژاپنی خوش خط و خال چیست؟ نظر خود را با ما در کامنتها به اشتراک بگذارید.