یک پیشنهاد مهم/ سرویس ادارات را برگردانید

حسن خسروی - دکتری مدیریت منابع انسان، مدرس و مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات

یک پیشنهاد مهم/ سرویس ادارات را برگردانید

دلخوشی کارمندان به رفاهیات است که متاسفانه تقریبا همه آنها به بهانه های واهی و غیر کارشناسی و غیر علمی حذف و برچیده شده اند.

در قبل انقلاب، ادارات و سازمان‌ها سرویس ایاب و ذهاب داشتند. نهار می‌دادند. مهد کودک داشتند. باشگاه و تالار پذیرایی داشتند. هتل و ویلا و مهمانسرا داشتند. بلیط قطار و هواپیما داشتند. بیمارستان و درمانگاه و... داشتند.

برای آنکه از نظر مدیریت امور اداری و مدیریت نیروی انسانی، انسان در سازمان، ارزشمندترین دارایی و سرمایه است، پس باید مقام و منزلت و جایگاه او را ارج نهاد و احترام کرد و طوری با او رفتار نمود که همواره سرزنده و شاداب و بهره ور باشد.

 با سیاست‌های غلط و  مدیران ناکارآمد، امروزه سازمان‌ها از رفاهیات چه دارند؟!؟ تا جایی که توانسته ایم و تا جایی که زورمان رسیده است، مهمانسراها جمع شده، مهد کودک‌ها جمع شده، رستوران‌ها جمع شده و خلاصه کاری کرده ایم کارستان که دیگر در سازمانها مفاهیمی مانند  احساس تعلق ، تعهد سازمانی، انگیزه و وجدان حرفه ای و... گوهری کمیاب شده است. برای دفاع از این اقدامات و تصمیمات غلط عنوان می‌شود که خوب اگر ما مهد کودک و سرویس ایاب و ذهاب و نهار و... را جمع کرده ایم در عوض پول آنها را پرداخت میکنیم. اینها فکر می‌کنند همه چیز پول است.

حسن-خسروی

مثالی میزنم تا به عمق فاجعه بیشتر پی ببریم.

در گذشته که ادارات سرویس ایاب و ذهاب داشتند، مثلا یک مینی بوس، حداقل 10 نفر را یکجا و در یک زمان به اداره می‌آورد. الان این 10 نفر مجبورند با ماشین شخصی و به صورت تک سرنشین به اداره بیایند. یعنی بجای یک مینی بوس، 10 تا سواری شخصی تک سرنشین به خیابان‌ها می‌آیند و این دقیقا یعنی قفل شدن همه معابر و ترافیک شدید و فاجعه در پارک خودرو و....

کدام عقل سلیم قبول می‌کند که شما بجای یک مینی بوس ده نفره ، ده تا ماشین تک نفره را روانه خیابان‌ها کنید؟ . در ثانی ، یک مینی بوس، ده نفر را یکجا در یک زمان واحد به اداره می‌رساند، اما با وضعیت جدید، این ده نفر در ده زمان متفاوت و بعضا با تأخیر های طولانی و بسیار نامنظم به اداره وارد می‌شوند. کدام حالت، منطقی و عقلایی است؟ . جالب است که این ناکارآمدان، امروزه به این فکر افتاده اند که خودروهای تک سرنشین را به هر نحوی شده  تنبیه و جریمه و محدود  نمایند؟!؟ سیاست‌های غلط اندر غلط که جز نارضایتی عمومی و تنش و اعصاب خرد کنی و نابودی سرمایه اجتماعی چیزی در بر ندارند . قطعا آنهایی که مهد کودک و نهار و سرویس و مهمانسرا و باشگاه برای کارمندان درست کردند ، کارشان در جهت جذب و نگهداری نیروی انسانی، دقیق و درست و علمی بوده است و آنان که اینها را به بهانه صرفه جویی، کوچک سازی دولت، کاهش تصدی گری دولت، چابک سازی، خصوصی سازی و... برچیده اند، کاری غیر کارشناسی و غیر علمی و ضد رفاهیات کارمندان انجام داده اند. چرا ما هر کجا بودجه کم می‌آوریم و دچار کسری بودجه می‌شویم، سراغ کاهش هزینه های جاری، آنهم کاهش حقوق و مزایا و رفاهیات کارمندان می‌رویم؟!؟ بطور مثال فوق‌العاده فرزند و فوق العاده تأهل یا عائله مندی در احکام کارگزینی را نگاه کنید، واقعا اشک انسان در می‌آید و شرم آور است . روی سخن من در این نوشتار بیشتر ناظر بر موضوع سرویس ایاب و ذهاب ادارات و سازمان‌هاست که واقعا علاوه بر کاهش انواع هزینه های فردی و اجتماعی و سازمانی ، آثار و برکات روحی روانی و عاطفی بسیار فراوانی از حیث تقویت حس همدلی و همکاری، تقویت صله رحم، تقویت سازمان غیر رسمی در جهت اهداف سازمان رسمی و... دارد که مجال پرداختن به آنها نیست .

 اگر می‌خواهید به کاهش ترافیک و آثار زیانبار آن کمک کنید ، سرویس ادارات را برگردانید. جلوی ضرر را از هر کجا بگیرید، به نفع مان است.

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر