گزارش اختصاصی روزگار خودرو
سورپرایز بازار خودرو ایران / با ۲ میلیارد ماشین آلمانی صفر بخر!
شرکت آلمانی اوپل تحت مالکیت جنرال موتورز امریکا است و از سال ۱۹۲۹ به تولید محصولات خود در خاک آلمان ادامه میدهد. ( البته اپل حالا تحت هدایت پژو و سیتروئن است).
در پی بالا گرفتن بحرانهای داخلی در صنعت خودرو آلمان بسیاری از برندها برای ادامه بقای خود تن به مشارکت با چینیها دادند اوپل از معدود برند هایی است که اصالت خود را حفظ و هنوز تن به تولید در چین نداده است. در این بین اما شرکت پرشیا خودرو هم نخواست که از کورس واردات خودرو با برند معتبر عقب بماند بنابراین اقدام به واردات برند اوپل کرده است. در این مقاله به بررسی دو مدل از اوپلهایی که قرار است وارد بازار ایران شوند میپردازیم.
مشخصات و طراحی ظاهری اوپل موکا
اوپل موکا بر پایه پلتفرم CMP گروه PSA توسعه یافته و میتوان آن را یک کراساوور نامید. ابعاد و اندازههای این محصول آلمانی در کلاس خودروهای متوسط شهری قرار میگیرد. اوپل دو تریم مختلف از این خودرو را تولید کرده است. اولی نسخه دو رنگ بدنه که سقف و کاپوت آن را شامل میشود و دومی که یک دست و یک رنگ است و برای بازار اروپا در نظر گرفته شده است. پرشیا خودرو نسخه دو رنگ کاپوت و سقف مشکی را برای بازار ایران در نظر گرفته که میتواند با جذابیت خود دل مشتریان بسیاری را بهدست آورد.
شاید شاخصترین قسمت جلو این کراس اوور سپر عضلانی و جلو پنجره یک دست مشکی آن باشد. البته معمولا اروپاییها مدل یک رنگ را انتخاب میکنند اما برای ایرانی هایی که حتی در سری بازیهای نید فور اسپید هم تریم دو رنگ را برای کاستوم کردن خودروهای خود انتخاب میکنند این شکل و شمایل جذاب است. چراغهای جلو در امتداد جلوپنجره تمام مشکی این خودرو، به شکلی مخفی شدهاند که به هنگام روشن شدن یک باره مخاطب را سورپرایز میکنند. سقف نیز در امتداد کاپوت و ستونها به این دوگانه سفید مشکی جلوه خاص بیشتری میبخشد.
در نمای جانبی میتوان دی انای پژو را در این خودرو یافت کرد. بالاخره نمیشود که تحت مالکیت هولدینگ استلانتیس باشید و از آن دی انای به ارث نبرده باشید. استقاده از ادوات پلاستیکی روی پروفیلهای جانبی بدنه از جمله دور قوس گلگیر و زههای خودرو نشان از رگههای پژو در تار و پود اوپل دارد.
این کراساوور با وجود همه زیباییش اقتصادی است و نمیتوان از آن رخ بسیار لاکچری را توقع کرد اما با یان حال وجود رینگهای اسپرت ۱۷ و ۱۸ اینچی روی این خودرو جذاب به نظر میرسد. در نمای عقب بر خلاف جلو که نکته قابل توجهش دو رنگ بودن بود، طراحی چراغها و گرافیک مدرن آنها جلب نظر میکند. چراغهای الای دی باریک که به زیبایی هر چه تمام تر در پشت این خودرو نصب شدهاند.
طراحی داخلی و فضای کابین اوپل موکا
اگر بخواهیم اوپل را بین خودروهای آلمانی دسته بندی کنیم هیچ گاه اوپل در بین برندهای لوکس آلمان جایی ندارد. اما نباید از انصاف گذشت و باید حتما به این مسئله اذعان داشت که اوپل امکانات نه چندان لوکس اما با کیفیت مناسبی را همواره به مشتریانش عرضه کرده است. در این میان نباید از این موضوع بگذریم که در سال ۱۳۷۲ اوپل با حضورش در ایران به نمادی برای ثروتمندان آن زمان تبدیل شد. یعنی درست است که اوپل بین برندهای لوکس آلمانی جایی ندارد اما همچنان با کیفیت بوده و هست.
در لحظه ورود به موکا میتوانید حدث بزنید چه اتفاقی میافتد، کابینی با کیفیت و ساخته شده از متریال نرم که شما را شگفت زده میکند. تمایل مانیتور وسط به سمت راننده فاکتور بعدی است که در انتظار جلب توجه شماست. داشبورد شاید ساده به نظر برسد اما با کنمی دقت بیشتر در میابید که قضیه به این سادگیها هم نیست. داشبورد پیچیدگیهای خاص خودش را دارد.
پیشتر گفتیم که این خودرو یک کراس اوور اقتصادی سایز متوسط است بنابراین قطعا نباید جای خیلی زیادی در داخل کابین موجود باشد. اما در کمال ناباوری با طراحی ارگونومیک صندلیها و به کار بردن متدهای روز طراحی اقتصادی فضای کابین کاملا مناسب و کاربردی است.
پشت فرمان نیز یک کلاستر دیجیتالی ۱۲ اینچی وجود دارد که نمایی کاملا به روز را به کابین اوپل موکا هدیه کرده است. تریم قرمز رنگ که با خطوط روی بدنه هارمونی دارد هم یکی دیگر از عواملی است که داشبورد و در کل فضای خودرو را استاندارد و کاربردی کرده است.
مشخصات فنی اوپل موکا
اوپل موکا دارای نسخههای متنوعی از پیشرانههای بنزینی دیزلی و الکتریکی عرضه میشود. پرشیا خودرو اما فقط نسخه بنزینی این خودرو را برای بازار ایران در نظر گرفته است. دلیل این حرکت خیلی مشخص نیست اما ممکن است بعدها نسخههای دیگر هم در صورت استقبال مشتریان به بازار ایران وارد شود. نسخه بنزینی از یک پیشرانه ۳ سیلندر توربوشارژ با حداکثر توان تولیدی ۱۳۰ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور بهره میبرد. وظیفه انتقال نیروی تولید شده این پیشرانه بر عهده یک گیربکس ۸ سرعته AT است. شتاب صفر تا صد کراساوور جدید آلمانیها ۹.۲ ثانیه و حداکثر سرعت قابل دسترس برای آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
سیستم فنر بندی از نوع تورشن بیم که در اکسل عقب به کار رفته و تکنولوژی مک فرسون در جلو باعث میشود تا تجربه سواری لذت بخشی را تجربه کنید. در هر حال درست است که سواری اوپل و سیستم تعلیق و فنربندی آن به پای برندهایی مانند آئودی نمیرسد ولی در اهدای تجربه سواری نرم به راننده و سرنشینان چیزی کم نخواهد گذاشت.
مصرف سوخت این کراساوور اقتصادی ۵.۹ لیتر برای شهر، ۴.۲ لیتر برای بزرگراه و در حالت ترکیبی شهر و بزرگراه ۴.۸ لیتر است. حجم باک این خودرو نیز ۴۴ لیتر است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
اوپل موکا در قسمت ارائه امکانات رفاهی هم به شکلی قابل قبول عمل کرده و تجهیزاتی از جمله سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، کروز کنترل، سنسور پارک و اتوهولد مجهز است.
در بخش امکانات رفاهی، میتوان به مانیتور لمسی نصب شده روی داشبورد، کلاستر دیجیتالی پشت فرمان رینگ آلومینیومی تهویه اتوماتیک گرمکن صندلیهای جلو، گرمکن فرمان، آینه حساس به نور و... اشاره کرد.
قیمت اوپل موکا
قیمت اوپل موکا در سامانه یکپارچه خودرو و به صورت علی الحساب ۲۰۲۰۰۰۰۰۰۰ تومان اعلام شده است.
بررسی اوپل کورسا وارداتی شرکت پرشیا خودرو
در کنار موکا، پرشیا خودرو یک دیگر از مدلهای معروف اوپل را برای بازار ایران در نظر گرفته است. این مدل که نامش اوپل کورسا است در اوایل دهه هفتاد خورشیدی با نسل دوم خود وارد ایران شد و در زمان خودش خوش درخشید. حالا اما پرشیا خودرو امیدوار است تا با واردات نسل ششم اوپل کورسا بتواند دوباره نظر خریداران را به خود جلب کند.
مشخصات ظاهری و طراحی اوپل کورسا
اوپل از معدود برندهایی است که هنوز زیر دست چینیها نرفته و اصالت آلمانی خود را حفظ کرده است. حس اسپورت این هاچ بک دوست داشتنی از دیلایتهای با طرح لایتنینگ یا همان صاعقه این خودرو کاملا به بیننده القا میشود. درست است که چینیها این روزا در برخی از عرصههای صنعت خودرو در حال تاخت و تاز هستند اما طراحی اوپل و اصالت آلمانی آن به خوبی نشان میدهد که هر گردی گردو نیست.
طراحی سپر و حجم آن به عضلانی تر شدن جلوی خودرو کمک کرده و کورسا از این لحاظ کم نظیر است. در نمای کناری خطوط منحنی با هماهنگی و هارمونی جالب توجهی از درهای عقب تا زیر در گلگیر جلو کشیده شدهاند. حجم دهی در این هاچ بک به خوبی رعایت شده است تا جایی که ترکیب آن با رینگهای الومینیوم ۱۷ اینچی و تایرهای پهن ۲۰۵ رخ کناری منحصر به قردی را به ان داده است. در نمای پشتی چراغهای زیبا با گرافیک خیره کننده حجم دهی و طراحی عضلانی در صندوق عقب جز فاکتورهایی است که نام جوان پسند کاملا برازنده انهاست.
در طراحی ظاهری خودرو از پلاستیک بسیار کم استفاده شده و فقط بخشهای کوچکی از آن را با پلاستیک ساختهاند. ابعاد اوپل کورسا ۲۰۲۴ با طول ۴،۰۶۰ و عرض ۱،۷۶۵ و ارتفاع ۱،۴۳۵ و فاصله محوری ۲،۵۳۸ میلیمتر تولید میشود. این ابعاد نشان دهنده یک هاچ بک سریع و کوچک است که برای شهر کاملا مناسب و نیازهای یک خانواده ۴ نفری را به خوبی براورده خواهد کرد.
طراحی داخلی و فضای کابین اوپل کورسا
کورسا در رده خودروهای کم آپشن دسته بندی میشود و داشبورد آن از مواد پلاستیکی ساخته شده و امکانات کمی دارد. همچنین از تزیینات معمول چوب چرم یا کروم در آن خبری نیست. مدلهای سفارشی اگر وارد ایران شوند با پنل دیجیتال و همراه یک نمایشگر بزرگ لمسی خواهد بود. این خدمات و امکانات شاید برای یک شاسی بلند لوکس مهم نباشد اما برای هاچ بک کوچک اقتصادی ما شایان توجه است. دو مدل از نمایشگر روی داشبورد این خودرو قابل نصب است. اولی مدل ۷ اینچی که روی نسخه پایه کورسا نصب میشود و دومی یک مانیتور ۱۰ اینچی که به صورت سفارشی روی کورسا قابل نصب است. فرمان و کلیدها هم کیفیت معمولی دارند اما اینجا هنر طراحی به کمک هاچ بک اقتصادی آمده و با طراحی مناسبی که روی آن انجام گرفته حس ارزان بودن یا بیکیفیت بودن را نمیدهد.
کورسا فضای مناسبی دارد و برای چهار سرنشین مناسب است اما قطعا بیشتر در شهر کاربرد دارد و با فضای ۳۰۹ لیتری صندوق عقب مناسب سفرهای طولانی نیست.
مشخصات فنی اوپل کورسا
درست شبیه اوپل موکا، کورسا هم از پیشرانه بنزینی بهره میبرد. البته نسخه وارد شده به ایران توسط پرشیا خودرو به این شکل است. پیشرانه ۱.۲ لیتری سه سیلندر نصب شده روی کورسا توان تولید حداکثر ۱۰۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۰۵ نیوتون متر را دارد. این پیشرانه قادر است تا کورسا را در طی مدت کمتر از ۱۱ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این پیشرانه ساخت پژو از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک نیرو را به چرخهای خودرو منتقل میکند.
جالب اینجاست نسخه وارداتی پرشیا خودرو به ایران از نسخه کورسای موجود در اروپا قویتر است. به طوری که نسخه اروپایی از یک پیشرانه ۱.۲ لیتری ۷۵ اسب بخاری استفاده میکند که گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتون متر دارد. این مدل که ضعیفترین مدل کورسا لقب گرفته از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی برخوردار است. شتاب صفر تا صد خودرو کورسا نسخه اروپا، ۱۳ ثانیه است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی کورسا
از جمله امکانات رفاهی نسخه وارداتی کورسا توسط پرشیا خودرو میتوان به رینگهای اسپورت ۱۷ اینچی، تهویه مطبوع خودکار، استارت دکمهای، سنسور نور، دیلایت الای دی، ترمز دستی برقی و گرمکن فرمان و صندلیها اشاره کرد.
امکانات ایمنی کورسا نیز شامل ترمز پارک برقی کنترل شروع حرکت در سربالایی پایداری الکترونیک ESP و شش کیسه هوای استاندارد اشاره کرد.
قیمت اوپل کورسا در بازار ایران
قیمت اوپل کورسا وارد شده به ایران توسط پرشیا خودرو، در سامانه یکپارچه خودرو به صورت علی الحساب ۱۹۳۰۰۰۰۰۰۰ تومان اعلام شده است.
سخن پایانی
پرشیا خودرو تمامی نسخههای اوپل را وارد ایران نکرده و فعلا به نسخههای بنزینی بسنده کرده است. اما ممکن است با گذشت زمان و نشانههای علاقه مندی ایرانیان دست به واردات باقی نسخههای اوپل هم بزند. آیا به نظر شما برند اوپل در ایران به شکوه گذشته خود در اوایل دهه هفتاد خورشیدی خواهد رسید؟ نظر خود را با ما در کامنتها به اشتراک بگذارید.