همچنان خودرو ...!
قاسم خرمی - مدیر ارتباطات و روابط عمومی وزارت صمت
روز شنبه 19 آبان 1403، با خودرو آغاز شد. اگرچه از روز اول به هوش بودیم که عملکرد وزارت صمت در بخش های مختلف زیر آوار اخبار خودرو نماند اما این بهمن، زودتر از آنچه فکر می کردیم، سرازیر شد.
اولین شمع را هم جناب آقای دکتر همتی وزیر محترم اقتصاد، روشن کردند که خواهان ورود خودرو به بورس شدند. استاد همتی معمولا در همه زمینه ها، حرفی و سخنی برای گفتن دارند و به لحاظ تولید حجم خبر برای رسانه ها و درد سر برای روابط عمومی ها، الحمدالله یک خبرگزاری تمام عیاری هستند برای خودشان ! البته عمرشان دراز که از برخی فاش گویی های سیاسی و اقتصادی ایشان من گاه لذت هم می برم و یادم هست که حدود سه چهار سال پیش به اتفاق خانواده رفتیم پای صندوق رای که ادای دینی هم به ایشان کرده باشیم و سر زنش ها هم شدیم.
آقای مهندس اتابک وزیر محترم صمت هم در مواجهه با خبرنگاران در جایی به نام «حیاط» دولت که تنگه احد وزرای دولت به حساب می آید، با ورود خودرو به بورس مخالفت کردند و این شد آغاز ماجرایی که دوباره خودرو به صدر اخبار روز مملکت بازگشت. اظهار نظر خودرویی و بورسی جمعی از اقتصاددانان در حضور رئیس جمهور هم بر آتش این تنور دمید
در این زمینه هم اظهار نظر کردن فارغ از جنجال های ایجاد شده، واقعا سخت است. از همکاران خواستم گزارش مفصلی از دیدگاهها و استدلالات موافقان و مخالفان ورود خودرو به بورس تهیه کنند، که لااقل خود من بدانم حرف حساب این ها چیست.
صدای موافقان ورود خودرو به بورس بلندتر است، رسانه های بیشتری هم مدافع این دیدگاه هستند اما کارشناسان و متخصصان صنعت خودرو و کسانی که دانش و تجربه ای دارند و رسانه ای ندارند و صدایشان به جایی نمی رسد با ورود خودرو به بورس به شدت مخالفند و می گویند این کار به رونق مقطعی بورس و از نفس افتادن صنعت خودرو منجر خواهد شد. ناگفته نماند که در دولت قبل هم که بانی ورود خودرو به بورس بود در اواخر، این کار متوقف شده بود
در این مدتی که من مجددا در بخش ارتباطات وزارت صمت کار می کنم، چشم و گوشم بازشده و در همین فقره خودرو، چیزی های را می بینم و می شنوم که قبلا اگر می دیدم نمی شنیدم و اگر می شنیدم نمی دیدم. ارتباط پیچیده ای میان همه اخبار و مسائل و ذینفعان تولید و واردات و واگذاری خودرو و یا تحقیر و شکست خودرو سازان داخلی و دولتی در جریان است که مصداق واقعی « اقتصاد سیاسی صنعت خودرو در ایران» است.
در این زمینه بعدا بیشتر خواهم نوشت البته اگرتاآانروز سر ما را به باد ندهند. از شوخی گذشته خوب است که در کنار مطالعات فنی، به اقتصاد سیاسی برخی صنایع مهم و استراتژیک کشور مثل خودرو و فولاد و پتروشیمی و ساخت و ساز کشور هم پرداخته شود و لااقل چندتا پایان نامه دکتری در این زمینه نوشته شود.
در این میان چند نفر شیرپاک خورده هم مرتبط در سایت های مجهول الهویه علیه من مطلب می نویسند و به وزیر صمت هم پیامک می دهند که روابط عمومی شما این کاره نیست! کدام کاره را نمی دانم !