روزگار خودرو گزارش می‌دهد؛

ظهور، اوج و افول خودروساز آبی ساکن جاده مخصوص!

در این مقاله می خواهیم به تاریخچه خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص یعنی ایران خودرو بپردازیم.

ظهور، اوج و افول خودروساز آبی ساکن جاده مخصوص!

تاریخچه ایران خودرو به حدود ۵۸ سال پیش یعنی مرداد سال ۱۳۴۱ شمسی بازمی‌گردد. در آن دوران برادران خیامی با سرمایه نزدیک به ۱۰ میلیون تومان شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) را در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رساندند.

مالک-ایرانخودرو-2

اولین خودرو تولید ایران ناسیونال چه بود؟

این مجموعه تولیدی در ابتدای کار به ساخت و مونتاژ اتوبوس‌های «ال پی» یا ۳۲۱ که قطعات آن از کشور آلمان تامین می‌شد، روی آورد. تولید اتوبوس‌های آلمانی همچنان ادامه یافت تا آنکه مسئولان ایران‌خودرو (ایران ناسیونال) به فکر تولید محصولات سواری برای استفاده اکثر اقشار جامعه افتادند؛ بنابراین برادران خیامی با بسیاری از شرکت‌ها آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی وارد مذاکره شدند تا سرانجام شرکت تالبوت انگلستان قبول کرد مجوز تولید مدل هیلمن هانتر خود را به شرکت ایران خودرو بدهد.

مالک-ایرانخودرو-3

مهم ترین قرار داد ایران ناسیونال در زمان قبل انقلاب

قرارداد هیلمن هانتر یا همان پیکان در سال ۱۳۴۵ میان شرکت ایران ناسیونال و کمپانی روتس انگلستان به عنوان مالک تالبوت به امضا رسید و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ خط تولید پیکان در تهران گشایش یافت. این محصول در تیپ‌های مختلفی از جمله پیکان کار، لوکس جوانان، استیشن و وانت به تولید رسید. همچنین در کنار تولید پیکان، عملیات ساخت و مونتاژ محصولات سنگین شرکت ایران ناسیونال نیز همچنان ادامه داشت.

مالک-ایرانخودرو-4

موفقیت پیکان و افول ایران خودرو بعد از دولتی شدن

کمپانی ایران ناسیونال پس از گذشت چند سال و کسب موفقیت های بسیار با مدل پیکان در سال ۱۳۵۷ قصد داشت با خرید پژو ۳۰۵ از کمپانی پژو فرانسه با خودرویی مدرن تر بازار ایران را دوباره به دست بگیرد، اما با پیروزی انقلاب، تمام صنایع بزرگ کشور از حالت خصوصی به دولتی درآمدند و ایران ناسیونالِ سال ۴۱ به ایران خودرو تبدیل شد و پروژه پژو ۳۰۵ هم لغو شد. طی دوران جنگ ایران و عراق، ایران خودرو با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد، اما با پایان یافتن جنگ، ایران‌خودرو دوباره به سراغ مسئولان شرکت پژو رفت و در پی آن، مجوز تولید پژو ۴۰۵ را در ایران کسب کرد، که تولید آن و محصولاتی با پلتفرم مشابه آن در ایران خودرو تا امروز تدام داشته است.

سمند-پارس

سخن پایانی

به هر حال آبی های ساکن جاده مخصوص یا همان ایران ناسیونال یا ایران خودرو فعلی طی نیم قرن ساخت و ساز خودرو و فعالیت در بازار آن به این جایگاه امروزی رسیده اند. آیا به نظر شما جایگاه امروزی ایران خودرو حق این شرکت هست؟ نظرات خود را با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

 

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر