چاره درد بازار خودرو پیدا شد!

در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳، بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی سواری به کشور وارد و ترخیص شده‌اند.

چاره درد بازار خودرو پیدا  شد!

این آمار نشان‌دهنده روند رو به رشد واردات خودرو به کشور در امسال است که واردات خودرو می‌تواند به‌عنوان یک راهکار اساسی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی بازار خودرو عمل کند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی رسمی اعلام کرده است که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳، بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی سواری به کشور وارد و ترخیص شده‌اند. این آمار نشان‌دهنده روند رو به رشد واردات خودرو به کشور در امسال است.

طبق این گزارش، تعداد کل خودروهای وارد شده در این مدت ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه بوده است که ارزش کل این خودروها حدود ۴۳۹ میلیون دلار برآورد می‌شود. این خودروها تحت تعرفه شماره ۸۷۰۳ وارد کشور شده‌اند که مربوط به خودروهای سواری است.

سیدکریم معصومی، نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار خودرو و تأثیر واردات بر آن اظهار کرد: واردات خودرو می‌تواند به‌عنوان یک راهکار اساسی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی بازار خودرو عمل کرده و در عین حال، خودروسازان داخلی را به سمت تولید رقابتی سوق دهد.

چالش‌های موجود در قیمت‌گذاری خودرو و بنزین

وی در ادامه به چالش‌های موجود در قیمت‌گذاری خودرو و بنزین اشاره کرد و افزود: زمانی می‌توان نرخ بنزین را آزاد کرد که خودرو به قیمتی معقول و متناسب با قیمت‌های جهانی به‌دست مصرف‌کننده برسد، این موضوع بدین معناست که در وهله نخست باید اقدامات لازم برای واردات خودرو به‌صورت جدی‌تر دنبال شود و تعرفه‌های گزاف و سنگینی که بر واردات خودرو اعمال می‌شود برداشته شود، در این صورت، بازار خودرو از مازاد تقاضا و دلال‌بازی‌هایی رها خواهد شد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی درباره سیاست‌های فعلی واردات خودرو نیز انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: واردات خودرو به شیوه کنونی و قطره‌چکانی نه‌تنها سبب بهبود وضعیت بازار نشد، بلکه بیشتر راه را برای دلالان و سودجویان باز کرده است، عرضه محدود خودروهای وارداتی، منجر به ایجاد بازار دلالی شده و شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است، درواقع این وضعیت نه‌تنها کمکی به رقابتی شدن بازار نکرده، بلکه انحصار و مشکلات آن را تقویت کرده است.

اثرات مثبت واردات خودرو بر بازار و اقتصاد کشور

معصومی تصریح کرد: اگر واردات خودرو به صورت گسترده و با حذف تعرفه‌های سنگین انجام شود، خودروسازان داخلی نیز ناچار به رقابت خواهند شد. خودروسازان داخلی به دلیل انحصاری بودن بازار، نیازی به ارتقای کیفیت و رقابت با محصولات خارجی نمی‌بینند، اما با واردات خودرو و ایجاد رقابت، آنها مجبور خواهند شد تا کیفیت محصولات خود را افزایش داده و قیمت‌ها را منطقی‌تر کنند.

وی با اشاره به اثرات مثبت واردات خودرو بر بازار و اقتصاد کشور افزود: واردات خودرو علاوه‌بر ایجاد رقابت در بازار، می‌تواند سبب افزایش کیفیت تولیدات داخلی نیز شود، این مسئله نه‌تنها به نفع مصرف‌کننده خواهد بود، بلکه در نهایت به ارتقای سطح تکنولوژی و بهره‌وری در صنعت خودروسازی کشور منجر خواهد شد، از سوی دیگر زمانی که نرخ خودروها منطقی‌تر شود، آزادسازی قیمت بنزین نیز قابل پذیرش‌تر خواهد بود و فشار کمتری بر مردم وارد می‌شود.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم بازنگری در سیاست‌های واردات خودرو و تعرفه‌های مربوط به آن تأکید کرد و گفت: زمان آن رسیده که سیاست‌گذاران و مسئولان حوزه خودروسازی، به جای تمرکز بر انحصار و محدودیت‌ها، به سمت ایجاد رقابت و بازار آزاد حرکت کنند، باید با رویکردی سازنده، به‌دنبال تقویت صنعت خودروسازی داخلی باشیم، این امر تنها با ورود رقبای خارجی و ایجاد یک فضای رقابتی واقعی امکان‌پذیر است.

با اختصاص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو در امسال، پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. این میزان واردات می‌تواند ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی را به همراه داشته باشد. در صورت افزایش پیدا نکردن انتظارات تورمی و کنترل نرخ ارز، بازار خودروهای وارداتی مستعد کاهش بیشتر قیمت‌ها در نیمه دوم سال خواهد بود.

 

 

منبع: ایمنا
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد