این شما و این ال ۹۰ ایرانی!
پس از رونمایی رسمی در فروردین ماه سال گذشته، ال ۹۰ ایرانی یا P۹۰ به بیست و چهارمین نمایشگاه مشهد آمده و در معرض عموم قرار گرفته است. چندی پیش این خودرو بالاخره روی خط تولید پارسخودرو رفت و پس از تولید اولیه و انجام آزمایشهای نهایی، به صورت انبوه روانه بازار میشود.
بر اساس اعلام مدیرعامل پارسخودرو، خودروی P۹۰ یا همان ال ۹۰ ایرانی تا پایان امسال روانه بازار میشود. عبداله سلطانی ثانی با اعلام این مطلب، از برنامه این شرکت برای تولید نسخه برقی خودرو P۹۰ نیز خبر داد و افزود: تولید نسخه برقی خودرو P۹۰ از برنامههای شرکت پارسخودرو در راستای توسعه سبد محصولات برقی است.
P۹۰ در ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ برای نخستین بار معرفی شد. این خودرو در اصل همان خودروی محبوب تندر ۹۰ است که سایپا تصمیم گرفت آن را ایرانیزه کند. طراحی نمای جلویی P۹۰ محافظهکارانه و مدرن به نظر میرسد و از آن طراحی کسلکننده و حوصله سر بر ال ۹۰ خارج شده است. قسمت پایینی سپر، اسپرت طراحی شده که بهصورت کلی با فرم ساده بدنه هماهنگی ندارد.
طراحی نمای کناری بهجز اضافه شدن ادوات کوچک روی گلگیر، تغییری نداشته است. نمای پشتی خودرو هم مدرن طراحی شده و شکل و فرم آن ما را به یاد محصولات فعلی رنو میاندازد. در مجموع طراحی بیرونی P۹۰، مدرن و محافظهکارانه و در عین حال متناقض با بدنه ساده آن است.
طراحی داخلی خودرو شبیه به همان ال ۹۰ و ساندرو بوده و بهجز اضافه شدن برخی امکانات مانند نمایشگر اطلاعات-سرگرمی و کیلومتر شمار جدید، تغییر دیگری نداشته است.
پیشرانه ME۱۶ که در اصل همان پیشرانه تیوفایو پلاس است در این خودرو حضور دارد. این یعنی قلب تپنده پژو در سینهٔ یک رنو! نام اصلی این پیشرانه EC۵ بوده که در محصولات گروه پژو سیتروئن (پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C۳)، تارا، رانا پلاس و ۲۰۷ به کار گرفته شده است.
به این ترتیب یک پیشرانه ۳ اسم پیدا میکند: EC۵ (پژو سیتروئن)، TU۵+ (ایرانخودرو) و ME۱۶ (سایپا). خروجی این پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر، ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتونمتر گشتاور است. از قرار معلوم گیربکس ۵ سرعته دستی با نام ۵F۱۸PE در شاهین هم به کار رفته، وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را بر عهده دارد. نسخه اتوماتیک کادیلا با گیربکس DAE معرفی خواهد شد.