خداحافظی با واردات خودروهای کارکرده؟
محمد اتابک، وزیر صمت دولت چهاردهم در مصاحبه اخیر خود از بازبینی آییننامه واردات خودروهای کارکرده خبر داد. این درحالی است که آییننامه فوق به تازگی از سمت دولت پیشین، ابلاغ شده بود.
شاید بتوان یکی از تصمیمات هیجانی دولت سیزدهم زیر سایه تلاطم شدید بازار خودرو را تصمیم به واردات خودروهای کارکرده دانست. تصمیمی که فروردین ماه 1402 بلافاصله به صورت لایحه دو فوریت، وارد مجلس شد و نهایتاً در تیرماه همان سال از سمت مجلس به تصویب رسید.
با توجه به دو فوریتی بودن طرح فوق، انتظار میرفت که دولت سیزدهم با گذشت چند ماه از تصویب واردات خودروهای کارکرده، آییننامه آن را ابلاغ کند. تصمیمی که پس از گذشت 13 ماه، یعنی اواخر تیرماه امسال و در واپسین روزهای پایانی دولت سیزدهم ابلاغ شد.
ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده که توسط علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم رسانهای شد، حواشی بسیاری را ایجاد کرد. بسیاری بر این باور بودند که دولت سیزدهم پس از تحویل لایحه دو فوریتی واردات این خودروها به دلیل عواقبی که میتوانست داشته باشد، از ابلاغ آن به بهانههای مختلف، سر باز میزد و در آخرین روزهای فعالیت خود جهت مثبت کردن کارنامه دولت سیزدهم، تصمیم به ابلاغ و اجرای این مصوبه گرفت.
دستور اتابک برای بازبینی آییننامه واردات خودروهای کارکرده
وزیر صمت دولت چهاردهم در مصاحبه اخیر خود با صداوسیما اعلام کرد: آییننامه واردات خودروهای کارکرده، اشکالاتی در رابطه با بخشنامه دارد که باید مرتفع شود تا هزینه اضافهای برای کشور نداشته باشد و باعث مشکل شهروندان نشود؛ اما واردات خودروهای صفر کیلومتر با استانداردهای تعریف شده در حال انجام است.
صحبتهایی که وزیر جدید صمت داشته، به نوعی یادآور ممنوعیت مقطعی واردات خودرو در سال 1397 است. در همان سالها هم قرار بود تا واردات خودرو به صورت مقطعی جهت صرفهجویی در مصرف منابع ارزی متوقف شود، اما از آن موقع تاکنون بالغبر 6 سال میگذرد و با وجود وعدههای بسیار مسئولان، هنوز هم آنطور که باید رونق نگرفته است.
واردات پرحاشیه خودروهای کارکرده
با آغاز قطرهچکانی واردات خودروهای صفر کیلومتر، خودروهایی با برند چینی و غیرچینی که غالباً در این کشور به تولید رسیده بودند، وارد کشور شد. با این حال بسیاری از افراد با ثبتنام در سامانه خودروهای وارداتی، برای خرید این محصولات اقدام آمادگی کردند، اما پس از تعیین اولویت دریافت خودروی مورد نظر، در تحویل این خودروها به مشکل خوردند.
همه روزه مخاطبان به دلیل تأخیر در تحویل خودروهای وارداتی از سوی شرکتهای واردکننده، با این پایگاه خبری تماس میگیرند و شکایت خود را نسبت به بدقولی واردکنندگان ابراز میکنند. با این حال، دولت چگونه میخواهد واردات خودروهای کارکرده را مدیریت کند؟
واردات خودروی صفر کیلومتر که تقریباً در تمامی کشورهای جهان انجام میگیرد، پروسههایی از پیش تعیین شده دارند و هر کشوری میتواند با رعایت آنها، اقدام به واردات کند؛ اما با وضعیت فعلی مدیریت واردات، دولت چگونه میخواهد خودروهای کارکردهای که هر کدام از آنها، دارای شرایط متفاوت و خاصی هستند را وارد کشور کند؟
افزون بر این، اغلب خودروهای صفرکیلومتر تا چند سال پس از استفاده، نیاز چندانی به لوازم یدکی ندارند، که در خودروهای کارکرده چنین نخواهد بود. باید توجه داشت با وجود اینکه در حال حاضر بسیاری از خودروهای چینی داخل کشور مونتاژ میشوند، اما با مشکل کمبود لوازم یدکی روبهرو بوده و مالکان آنها مجبور به تهیه لوازم یدکی مورد نیازشان با قیمتهای عجیبوغریب هستند. بنابراین برای اینکه واردات خودروهای کارکرده، بدون مشکل انجام شود و خریداران آنها پس از مدتی با معضل نبود قطعات مصرفی و یدکی روبهرو نشوند، نیازمند تدبیر دولت و سیاستگذاری صحیح از سوی مسئولان مربوطه خواهد بود.