قیمت بنزین چگونه ۳۰۰۰ هزار برابر شد؟ + نمودار

قیمت بنزین در نزدیک به ۵ دهه در ایران نزدیک به ۳۰۰۰ برابر افزایش قیمت را تجربه کرد.

قیمت بنزین چگونه ۳۰۰۰ هزار برابر شد؟ + نمودار

در چند ماه گذشته بحث‌های زیادی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین از طرف مسئولان و صاحب نظران به گوش رسیده است. هرچند در نزدیک به ۵ دهه شاهد افزایش قیمت بنزین به میزان ۳۰۰۰ برابر بودیم اما همچنان این سوخت با ارزش در ایران بسیار ارزان‌تر از دیگر کشورها به شمار می‌رود.    

از جمله نکات قابل توجه تغییر قیمت بنزین در ایران، ثبات ۱۰ ساله قیمت، آن هم در زمان جنگ تحمیلی یعنی بین سال‌های ۱۳۵۹ الی ۱۳۶۹ بود.دیگر نکته‌ای که جالب توجه است تغییر سالانه قیمت بنزین بین سال‌های ۱۳۷۷ الی ۱۳۸۳ است.  

اما مهم‌ترین اتفاق در حوزه بنزین ایران سهمیه‌بندی آن بود که در سال ۱۳۸۶ به اجرا درآمد و پس از آن شاهد فروش بنزین به ۲ نرخ متفاوت بودیم. هر چند این روند برای مدتی متوقف شد و شاهد عرضه بنزین به صورت تک نرخی بودیم اما هم‌اکنون این سوخت با ارزش به صورت آزاد با قیمت هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌گردد.

در آخرین اظهار نظر ها درباره قیمت بنزین، نماینده مشهد در مجلس شوری اسلامی از احتمال افزایش قیمت ۱۵ الی ۲۰ درصدی بنزین در سال آینده خبر داد.

نمودار تغییرات قیمت بنزین:

11

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد