اختصاصی روزگار خودرو؛
ایران خودرو چطور از پیکان به تارا رسید!
ایران خودرو اولین محصول سواری خود به نام پیکان را در سال ۱۳۴۶ روانه بازار کرد و امروزه آخرین محصول سواری ساخت این شرکت تارا است اما چه تفاوت و میزان پیشرفت هایی در این مسیر طی شده است؟
پیکان در سال ۱۳۴۶ تولید و روانه بازار شد که استقبال از آن باعث شد تا سال ۱۳۸۴ تولید آن ادامه داشته باشد.
البته نبود خودروهای با کیفیت در بازار داخل نیز بر فروش سالیان زیاد این محصول در ایران بی تاثیر نبود.
در دهه هفتاد با ورود بیش از پیش سایپا در صنعت خودرو، رقابت بین این ۲ شرکت شکل گرفت و باعث شد ایرانخودرو اقدام به نوآوری کند.
سمند، دنا و تارا از جمله مدلهای داخلی تولید شده توسط ایران خودرو بود که البته از خودروهای خارجی الهام گرفته بود.
اما با مقایسه پیکان و تارا در بازه زمانی بیش از ۵۰ سال متوجه میشوید که صنعت خودرو ایران در برابر برخی کشورها از جمله کره جنوبی که رقیب ایران به شمار میرفت پیشرفت چشمگیری نداشته است.
پیکان در اواخر تولید خود از پیشرانه ای با توان ۱۶۰۰ سیسی بهره میبرد که تارا نیز هماکنون با همین میزان توان تولید میشود. از نظر طراحی شکل تارا به روزرسانی شده اما همچنان از الگوهای قدیمی بهره میبرد. به طور کلی الگوی تارا پژو ۳۰۱ است که فاز اول این خودرو مربوط به سال ۲۰۱۲ یعنی ۱۲ سال پیش است! اما شاید مهمترین برتری پیکان مقاومت بدنه بالا آن در برابر با تارا است.
بدنه تارا به علت ضعیف بودن از بدو ورود به بازار مورد نقد قرار گرفته و البته پیکان همیشه در بحث کیفیت مقاومت بدنه زبانزد بوده است.
شاید بحث مقایسه این ۲ خودرو در امکانات رفاهی درست نباشد چرا که فاصله بیش از ۵۰ ساله و نبود بسیاری از تکنولوژیها امکان برخورداری پیکان از آن را نداشته اما در فاکتورهای مثل طراحی و قدرت تفاوت چندانی به نسبت توسعه خودروسازی جهان در محصولات ایرانخودرو رخ نداده است. حتی در بحث بدنه و مقاومت شامل افت کیفیت نیز هستیم.
تارا دستی هماکنون در بازار با قیمتی بیش از ۷۵۰ میلیون تومان خریداری میشود و پیکان که آخرین مدل آن نزدیک به ۲۰ سال از تولید آن گذشته تا ۲۰۰ میلیون تومان هم معامله میشود.