روزگار خودرو گزارش میدهد؛
رقیب فرانسوی ری را در راه بازار خودرو / همه چیز درباره سایپا سیلک
سیتروئن C3-XR قرار است به زودی توسط سایپا مونتاژ و با نام سیلک روانه بازار شود. این خودرو در حقیقت قرار است یک رقیب جدی برای ری را ایران خودرو باشد.
در نمایشگاه خودروی پکن سال ۲۰۱۴ یک مدل مفهومی از سیتروئن معرفی شد. خودروی C۳-XR که ادامه دهنده راه سیتروئن الیز است. همچنین این مدل مفهومی در نمایشگاه همان سال در پاریس هم نظرات زیادی را به خود جلب کرد. این خودرو که حاصل همکاری دانگ فنگ با سیتروئن فرانسه است برای فروش در بازار داخلی چین آماده شده بود و در نمایشگاه خودرو گوانگجو در نوامبر ۲۰۱۴ در معرض دید عموم قرار گرفت.
نسخه معمولی ستروئن C۳-XR در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۴به بازار چین عرضه شد. یک نسخه خاص از این خودرو هم به مناسبت بزرگداشت ۲۵ سالگرد همکاری دانگ فنگ و PSA در سال ۲۰۱۷ عرضه شد.
مشخصات فنی نسخه خاص C۳-XR
این نسخه از خودرو با یک پیشرانه ۱.۲ لیتری ۱۳۴ اسب بخاری در سال ۲۰۱۶ ساخته شد. این پکیج به صورت گلیتر و گلدتریم به بازار عرضه شد.
همچنین سیتروئن در نسخههای بعدی پیشرانههای متفاوتی به بازار عرضه کرد از جمله نسخه معمولی ۱.۵ لیتری ۱۱۷ اسب بخاری و همچنین دو مدل گلد تریم و گلیتر با پیشرانههای مجهز به توربو شارژ با حداکثر توان تولید ۱۶۷ اسب بخار هستند.
نسخه به روز شده دیگری هم که بعدا به بازار خودروی چین عرضه شد از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی توربو شارژ با حداکثر توان تولیدی ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون متر بهره میبرد. این نیرو تولیدی توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار به چرخها منتقل میشود.
طراحی ظاهری C۳-XR در فیس لیفت اول
در سال ۲۰۱۹ این خودرو با یک نسخه فیس لیفت و یک نسخه جدید بازطراحی شده به بازار بازگشت که هر دو مدل از همان پیشرانه قبلی بهره میبردند. فقط تنها تفاوت این دو نسخه در جعبه دنده آنهاست که در دو نسخه ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته نیمه اتوماتیک عرضه شده است.
در سال ۲۰۲۱ این خودرو دوباره به اتاق عمل زیبایی رفت و فیس لیفت دوم خودش را دریافت کرد. قسمت جلوی خودرو این بار به شدت متحول شد و به کل ظاهر جدیدتری به خود گرفت. همچنین طراحی داخلی خودرو هم به روزتر و به شدت مدرن تر شده است.
سخن پایانی
C۳-XR یک خودروی کوچک شهری با کارایی بالا برای ترددهای با برد مسافتی کوتاه است. به احتمال خیلی قوی و با تایید کمپانی سایپا این نسخه با همان پیشرانه ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو شارژ که پیشتر به آن اشاره کردیم پا به عرصه بازار خودروی ایران خواهد گذاشت.
همانظور که همه ما عادت کردهایم و طبق سنت بازار ایران خبری از قیمت دقیق نیست اما بررسیهای روزگار خودرو از سایتهای معتبر نشان می دهد که قیمت جهانی این خودرو برابر با ۱۶۰۰۰دلار آمریکا (معادل ۹۴۴ میلیون تومان) است.
این خودرو قرار است به عنوان رقیبی جدی برای ری را عرضه شود. نظر شما درباره این خودرو مشخصات ظاهری و فنی آن چیست؟ آیا سیلک میتواند ری را ایران خودرو را در آمار فروش شکست دهد یا خیر؟ نظرتان را با ما و سایر خوانندگان روزگار خودرو به اشتراک بگذارید.