اختصاصی روزگار خودرو؛
رویای ناتمام به نام آزادراه تهران – شمال
پروژه احداث آزادراهی از تهران به چالوس سال هاست که با هزینههای بسیار همچنان به سرانجام کامل نرسیده است.
بحث تردد از رشته کوههای البرز همیشه در طول تاریخ ایران مورد توجه و مشکل ساز بوده است. پس از پایتخت شدن تهران لزوم مسیری برای دسترسی نزدیک به شمال کشور احساس شد.
تا پایان دوره قاجار جادهای کوچک و مال رو خود را از تهران و در پیچ و خم رشته کوههای البرز به مازندران میرساند تا اینکه در سال ۱۳۱۰ احداث جاده چالوس آغاز شده و این مسیر در سال ۱۳۱۲ به بهرهبرداری رسید.
آغاز احداث آزادراه تهران - شمال
پس از گسترش رفت آمد و افزایش خودروها در این جاده نیاز به یک جاده بزرگتر، سریعتر و ایمنتر احساس شد و تصمیم به ساخت آزادراهی بین تهران و شمال کشور گرفته شد.
بعد از سالها مطالعه سرانجام در سال ۱۳۷۵ احداث این آزادراه ۱۲۵ کیلومتری آغاز شد و کل محور به ۴ قطعه تقسیم شد.
در فرودین ماه سال ۱۳۹۲ قطعه چهارم این آزادراه به طول حدود ۲۰ کیلومتر از چالوس تا مرزن آباد به زیر بار ترافیک رفت.
پس از سالها انتظار اینبار قطعه ۱ این مسیر در اسفند ماه ۱۳۹۸ به طول ۳۲ کیلومتر به بهرهبرداری رسید. این قطعه با اهمیتترین قطعه موجود در این محور است که مسیر کرج را حذف کرده و تا ۶۰ کیلومتر از مسافت راه را کم میکند.
با گذشت چند سال دیگر اینبار باند جنوب به شمال قطعه ۲ احداث و به زیر ترافیک رفت. مسیری که بیش از ۸۵ در صد آن از تونل و پل تشکیل شده و طولانیترین تونل خاورمیانه به نام البرز نیز در این قطعه قرار دارد.
بر اساس آخرین اخبار باند برگشت قطعه ۲ تا بهار ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.
قطعه ۳ آزادراه
اما موضوع اصلی قطعه سوم این آزاد راه به شمار میرود که طولانیترین و از طرفی سختترین قسمت احداث آن است به طوری که پیشبینی برای ساخت آن در بهترین شرایط بیش از ۶ سال طول خواهد کشید.
قطعه سوم با طول بیش از ۴۷ کیلومتر از سرسختترین قسمتهای البرز عبور میکند و احداث آن هزینه زیادی در پی دارد.
آغاز به کار ساخت این قطعه پس از افتتاح باند رفت قطعه دوم در سال ۱۴۰۲ به دستور رئیسجمهور شهید آغاز شد.
پیامدهای تاخیر در احداث آزادراه
در این بین نکته مهم ترافیک شدید جاده چالوس در تعطیلات رسمی و آخر هفته است به طوری که پس از ترافیک سنگین این محور و حجم بالای خودروها، چارهای جز ساعتها ماندن در ترافیک و راهکاری به جز یک طرفه کردن مسیر وجود ندارد.
از طرف ایمنی هم، مسیر جاده قدیم چالوس محدوده قطعه ۳ که احداث نشده دچار مشکل است و بارها با ریزش سنگ و یا بهمن و همچنین سیل باعث جانباختن بسیاری از شهروندان شده است.
اما سوال اینجاست با توجه به تاخیرهای زیاد و بدقولیها در احداث قطعات قبلی آیا قسمتهای باقیمانده یعنی باند برگشت قطعه ۲ و قطعه ۳ در موعد مقرر افتتاح خواهد شد یا باز هم شاهد ترافیک و حوادث ناگوار در این مسیر خواهیم بود؟