سرنوشت بنزین سوپر چه‌ می‌شود؟ / ۳ نرخی شدن بنزین منتفی است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: نرخ بنزین قانون و طبق تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می‌شود، هیچگونه افزایش نرخ در دستور کار نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.

سرنوشت بنزین سوپر چه‌ می‌شود؟ / ۳ نرخی شدن بنزین منتفی است

جلیل سالاری در نشست خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت ریل گزاری اتفاق افتاده است، ابراز امیدواری کرد که این رویه تداوم داشته باشد.

وی افزود: در گذشته چالش هایی در صنعت پالایش کشور داشتیم که نیاز بود ریل گزاری درست انجام شود.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: به دلیل شرایط کرونا و کاهش مصرف تعهدات صادرات ایجاد شده بود به طوری که ۷۴۴ میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین از ۸ تا ۳۵ دلار در لیتر داشتیم.

وی تاکید کرد: ۲۱ کشتی بنزین تعهد فروش داشتیم که نیاز بود حل و فصل شود و از یک طرف منابع ۲۷ فقره صادرات به شرکت‌های بدون پشتوانه برنگشته بود.

سالاری رقم تعهدات صادرات را ۳۵۸ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: منابع ۵۸ کشتی برنگشته بود که این موضوع نیاز به پیگیری داشت.

سالاری درباره میزان توزیع بنزین سوپر در کشور اظهارکرد: تولید این سوخت به صورت محدود بوده مصرف‌کننده آن نیز محدود است در پالایشگاه شازند تولید بنزین سوپر داریم که عمدتا ناوگان هوایی آموزشی در اولویت توزیع قرار دارد.

وی ادامه داد: با نهایی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از ۱۸ اسفند تا اواسط فروردین و همچنین استفاده از کاتالیست امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال دوم درباره بنزین سه نرخی گفت: نرخ بنزین قانون و طبق تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می‌شود، هیچگونه افزایش نرخ در دستور کار نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.

وی ادامه داد: با سیاست نرخ پایین موضوع اصلاح ساختار خودرو و به موازات آن طرح اسقاط خودرو دنبال می‌شود.

سالاری با بیان اینکه درحال‌حاضر خودروهای کشور ۳ برابر مصرف دارند، تصریح کرد: ۲۴ میلیون خودرویی که در کشور تردد می‌کنند حدود ۱۱۶ میلیون لیتر مصرف سوخت دارند و این با استاندارد دنیا تطابق ندارد و نیاز است که بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: از جمله اقدامات وزارت نفت تنوع سبد سوخت است باید سی ان جی نیز در سبد سوخت قرار گیرد استفاده از خودروی برقی هم در قانون آمده که در راستای ایجاد تنوع در توزیع سوخت است.

وی بیان کرد: باید اقداماتی صورت گیرد که تمام بار پالایشگاه در تولید نباشد باید بخشی از تولیدات به سمت زنجیره ارزش برود، سیاست‌ها باید به سمت سودمحوری برود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره واردات بنزین نیز گفت: در شرایط خاص و تعمیرات نیاز به واردات است که از مسیر تهاتر و سواپ انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امسال منابعی در بودجه برای واردات پیش‌بینی شده وقتی ۱.۵ میلیون خودرو اضافه می‌شود اسقاط نیز باید صورت گیرد و این تعداد خودرو ۵ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه می‌کند.

سالاری با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف، گفت: اسقاط و بهینه‌سازی سوخت نیز باید در دستور مار قرار گیرد و کماکان موضوع ناترازی مدیریت شود.

منبع: ایلنا

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر