زمزمه بازگشت عرضه خودرو در بورس
رئیس اداره میزهای صنعت و رتبهبندی ناشران گفت: طبیعتاً دو خودروساز، خودرویی برای عرضه در بورس کالا ندارند و عرضه خودرو در بورس به سمت خودروهای خارج از سامانه یکپارچه و خودروهای مونتاژی میرود.
عرضه خودرو دو سال گذشته تجربه شد و چیزی حدود ٨٠ هزار دستگاه انواع خودرو در بورس به معامله رسید اما بورسی شدن خودرو مخالفانی داشت که مهمترین مخالف شورای رقابت بود. در نهایت با این دلایل مخالفان که اولا خودرو نباید از ساز و کار مزایده و اعلام بالاترین نرخ بهدست مصرفکننده برسد و مهمتر اینکه افزایش نرخ خودرو در بورس فارغ از نوع خودروی معامله شده میتواند به بازار خودرو علامت دهد و در نهایت با این استدلال که چرا باید زیان شرکتهای خودروساز را مصرفکننده نهایی متحمل شود، عرضه بورسی خودرو متوقف شد. اما گویا این روزها زمزمههای از تلاشهای دوباره برای عرضه خودرو در بورس شنیده میشود.
امیر طایفه ابراهیمی درباره احتمال عرضه دوباره خودرو در بورس و با توجه به اینکه تمام محصولات ١۴٠٣ دو خودروساز پیشفروش شده، این عرصه شامل کدام خودروها خواهد بود، اظهارکرد: اگر برنامهای در سامانه یکپارچه دیده شده باشد مشمول تمام تولیدات ١۴٠٣ باشد. طبیعتاً دو خودروساز، خودرویی برای عرضه در بورس کالا ندارند و عرضه خودرو در بورس به سمت خودروهای خارج از سامانه یکپارچه و خودروهای مونتاژی میرود.
وی با اشاره به مخالفتهای شورای رقابت درباره عرضه خودرو در بورس گفت: بحثی مطرح شده صرفا عرضه خودرو در بورس نیست موضوع مهم این است که بتوانیم سیاست قیمتگذاری دستوری را از صنعت خودرو برداریم یا اینکه اگر قرار بر قیمتگذاری دستوری است، این قیمتگذاری بر مبنای تورم جاری صورت بگیرد و تعیین قیمتها با لحاظ تورمهای گذشته برای بازههای زمانی بلندمدت صحیح نیست.
رئیس اداره میزهای صنعت و رتبهبندی ناشران با بیان اینکه قیمتگذاری خودرو باید بر مبنای شاخصهای تورمی روز محاسبه شود، ادامه داد: احتساب نرخ با تورم روز و یا اینکه خودروها بخواهند مانند دوره قبل از سال ٩۶ با نرخ حاشیه بازار عرضه شوند، میتواند ثمرات خوبی برای صنعت خودرو به همراه داشته باشد که البته فعلا در این باره تصمیم گیری نشده است.
طایفه ابراهیمی درباره تفاوت کشف نرخ در بورس کالا با شورای رقابت اظهارکرد: قیمتی که شورای رقابت اعلام میکند بر مبنای پارامترهای تورمی است که در گذشته اتفاق افتاده و با فاصله زمانی ۶ ماه تا یک سال تاخیر این دادهها را بررسی و افزایش نرخ را محاسبه میکند. در حالی که در این مدت یک افزایش قیمتی در نهادههای تولید خودرو رخ داده است، پس از این مدل قیمتگذاری قرار بر این شد که قیمتگذاری هر سه ماه یک بار انجام شود اما در بازه یکساله این قیمتگذاری انجام نشد و همین منجر به ایجاد زیان برای شرکتهای خودروسازی میشود.
وی افزود: بورس کالا برای قیمتگذاری یکی از مکانیزمهایی که استفاده میکند، این است که بهای نرخ تمام شده به اضافه یک سود معقول بین ٢٠ تا ٣٠ درصد را در نظر میگیرد و پس از آن را به مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار میسپارد و این مکانیزم باعث میشد که خودرو با نرخ زیر حاشیه بازار به فروش برسد.
طایفه ابراهیمی با بیان اینکه تجربه ٧٠ هزار دستگاه خودرو در بورس را داریم، گفت: ۵٣ هزار دستگاه از خودروهای ایران خودرو در بورس عرضه شد که حدود ٨ درصد تیراژ این شرکت محسوب میشود. هر چند تعداد قابل توجه نبود اما این مسیر قیمتگذاری باعث میشد که شرکتهای خودروساز دیگر به ازای هر خودرو زیان تولید نکنند و در نقطه سر به سر فعالیت کنند یا بعضاً سودآوری داشته باشند.
رئیس اداره میزهای صنعت و رتبهبندی ناشران تاکید کرد: موضوع مهم این است که با عرضه در بورس یا عرضه با نرخ حاشیه بازار دست دلال از بازار خودرو کوتاه میشود.