هشدار درباره استفاده از خودروهای برقی در سیل!
سیل در مشهد و ثبت نام خودروهای وارداتی برقی دو خبر مهم امروز ۲۹ اردیبهشت است.
سوال مهمی در این میان پیش میآید که این دو موضوع را به هم ربط میدهد. آیا میتوان از خودروهای برقی در هنگام سیل استفاده کرد. ماجرا به چه صورت خواهد شد.
میدانیم که الکتریسیته یا برق با آب رابطه خوبی ندارد و هرگز نباید این دو در کنار یکدیگر باشند. حتماً پیامهای هشدار روی وسایل برقی را دیدهاید که سازنده در آنها تأکید میکند از نفوذ آب جلوگیری شود. افرادی که برای اولین بار یک خودروی الکتریکی میخرند شاید در زمان مراجعه به کارواش یا رانندگی در آب و هوای بارانی با یک تناقض مواجه شوند. اگر نگران این موضوع هستید که راندن خودروی الکتریکی در آب میتواند موجب اتصال کوتاه و حوادث ناگوار شود باید بدانید چنین چیزی وجود ندارد.
آیا خودروی الکتریکی میتواند خیس شود؟
پاسخ کوتاه بله است؛ اما از این پاسخ به عنوان بهانهای برای رانندگی در مسیرهای آب گرفته و سیل استفاده نکنید. یکی از مدیران ارشد نیسان به نام بن وارن میگوید: اگر با یک خودروی بنزینی در چنین مسیرهای رانندگی نمیکنید پس نباید با یک خودروی الکتریکی نیز این کار را انجام دهید.
توصیه رسمی یکی از مراکز اضطراری استرالیا عبارت “۱۵ به شناور” خواهد بود. در واقع منظور این عبارت جمله مقابل است: یک خودروی کوچک تنها در ۱۵ سانتیمتر از آب میتواند غوطهور شود.
حالا که تاحدی با این ماجرا آشنا شدیم به اظهارات آقای وارن میرسیم که میگوید خیال مالکان خودروهای الکتریکی میتواند از بابت قطعات بکار رفته در خودروهایشان راحت باشد زیرا این قطعات کاملاً ضد آب هستند. او اظهار میدارد: معمولاً یکی از اولین نگرانیهای مالکان خودروهای الکتریکی به باتری مربوط میشود که در پایینترین نقطه از خودرو نصب شده است. باتری کاملاً مهروموم شده و این ایزوله بودن امری حیاتی است زیرا باید از گردوغبار و آب دور نگه داشته شود. نکته اصلی این است که باتری هرگز نباید باز شود
مدیر نیسان میافزاید سایر بخشها همچون محلهای شارژ و کابلهای ولتاژ بالا نیز کاملاً مهروموم شدهاند و اگر خود خودرو وقوع آسیب را تشخیص دهد توانایی خاموش شدن خودکار را خواهد داشت. او میگوید: باتری خودروهای الکتریکی بسیار هوشمندانه طراحی شده و در زمان تصادف یا آسیب میتواند در کسری از ثانیه خودش را ایزوله کند
در واقع میزان حفاظت از خودروهای الکتریکی در آب و هوای بارانی بیشتر از خودروهای درونسوز است. وارن خاطرنشان میسازد: بزرگترین مشکل خودروهای درونسوز در آب و هوای بارانی ورود آب به سیستم اگزوز یا فیلترهاست. زمانی که در این خودروها صحبت از آسیب شود معمولاً متوجه فیلتر هوا یا خروجی اگزوز خواهیم شد. خودروهای الکتریکی فاقد چنین بخشهایی هستند زیرا نیازی به اکسیژن ندارند و در آنها خروجی اگزوز نیز دیده نمیشود
این موضوع به نوع خودرو بستگی دارد اما معمولاً شما میتوانید عمق غوطهوری خودروهای الکتریکی را مشابه نمونههای درونسوز در نظر بگیرید. ولوو میگوید عمق غوطهوری XC40 ریشارژ برابر با ۴۵۰ میلیمتر است. البته رانندگی در این شرایط باید با احتیاط کامل و سرعت بسیار پایین (در حد راه رفتن) انجام گیرد. این رقم برابر با عمق غوطهوری ولوو XC40 معمولی است.
قطعاً خودروهایی که برای آفرود طراحی نشدهاند نیز تستهای زیادی را پشت سر میگذارند. مدیر نیسان دراینباره میگوید: واضح است که ما برای نیسان لیف عمق غوطهوری رسمی نداریم چراکه لیف یک شاسیبلند نیست اما زمانی که نسل اول این خودرو را حدود ۱۰ سال پیش معرفی کردیم تستهای زیادی را روی آن انجام دادیم و در عمقهای مختلفی از آب راندیم تا مطمئن شویم مشکلی وجود ندارد.
او میافزاید: نسل اول لیف را حتی در آبی به عمق ۷۰۰ میلیمتر راندیم. در این شرایط نیز خودرو مشکلی نداشت
آیا میتوان خودروی الکتریکی را در هوای بارانی شارژ کرد؟
بله شارژ خودروی الکتریکی در آب و هوای بارانی مشکلی ندارد. تیم واشنگتن مدیرعامل شرکت جت شارژ که پیشتاز تأمین سختافزار شارژ خودروهای الکتریکی در استرالیاست میگوید: با استفاده از شارژ AC و DC به ویژه شارژ DC که قدرت بالایی دارد الکتریسیته به محض وصل کردن دوشاخه وارد خودرو نمیشود. زمانی که دوشاخه را وصل میکنید برخی بررسیهای ایمنی قبل از انتقال الکتریسیته صورت میگیرد که یکی از آنها بررسی عیبهای احتمالی است
او اظهار میدارد: سیستم از شما میپرسد حداکثر ظرفیت شارژ خودرو چقدر است و آیا فرایند شارژ با ایمنی کامل میتواند انجام شود؟ زمانی که سیستم ایرادی را در کابلها یا سایر بخشها تشخیص دهد شارژ را انجام نخواهد داد
همچنین کشور استرالیا یکی از سختگیرانهترین قوانین را درباره سیستمهای الکتریکی دارد و مقامات میخواهند مطمئن شوند اگر اشکالی در فرایند شارژ خودروی الکتریکی وجود داشته باشد سیستمهای حفاظتی سریعاً وارد عمل میشوند تا خطری ایجاد نشود. واشنگتن تصریح میکند: تنها چیزی که در زمان شارژ خودروی الکتریکی در هوای بارانی باید مدنظر قرار داد بررسی کابلهاست تا شکاف و بریدگی نداشته باشند و اگر اتصالات داخل کابل در معرض دید باشد شاید کمی خطرناک شود. هرچه باشد با تجهیزات الکتریکی طرف هستیم که میتواند مشکلاتی ایجاد کند
چطور در هوای بارانی رانندگی ایمنی داشته باشیم؟
توصیه رسمی ولوو برای افرادی که با خودروهای الکتریکی در چنین شرایطی تردد میکنند رفتاری مشابه خودروهای درونسوز است. به این ترتیب باید سرعت خودرو پایین بوده و فاصله ایمن از خودروهای دیگر وجود داشته باشد. سخنگوی ولوو میگوید: اگر جاده ای سیلابی است رانندگی را فراموش کنید زیرا نمیتوانید ببینید زیر آب چه خبر است و شاید یک چاله ۶۰ سانتیمتری وجود داشته باشد
ولوو میگوید اگر به خاطر شرایطی اضطراری مجبور به راندن خودروی الکتریکی در سیلاب یا رودخانه هستید حداکثر احتیاط را داشته باشد. همانطور که گفتیم حداکثر عمق غوطهوری ولوو XC40 ریشارژ در آب ۴۵۰ میلیمتر است. ولوو توصیه میکند: زمانی که از آب عبور کردید پدال ترمز را به آرامی فشار داده و از عملکرد درست آن مطمئن شوید. آب و گلولای میتواند باعث خیس شدن لنتهای ترمز شوند که این موضوع به معنی اختلال در عملکرد ترمز است.