اختصاصی روزگار خودرو؛
سیر تا پیاز شاین مکس ایران خودرو / ماجرای ۱.۵ میلیارد سودی که به خریداران رسید!
دانگ فنگ شاین مکس یک سدان لوکس است که نسخه اولیه آن سال ۲۰۱۸ وارد بازار جهانی شد. شاین مکس در دو نسخه با پیشرانه بنزینی و هیبریدی عرضه شده است.
ایران خودرو پس از آزادسازی واردات خودرو اقدام به واردات برخی از خودروها کرد که یکی از آنها دانگ فنگ شاین مکس است.
دانگ فنگ یک شرکت خودروسازی چینی است که شاین مکس وابسته به یکی از زیر مجموعههای آن به نام آئولوس است. این خودرو در بازار جهانی با دو نسخه بنزینی و هیبریدی عرضه شده است. ایران خودرو هم برنامه واردات هر دو نسخه به کشور را داشت که درحالحاضر نسخه بنزینی آن بهدست مشتریان رسیده است.
طراحی ظاهری
شاین مکس طراحی مدرنی دارد که از جلو پنجره بزرگ همراه با چراغهایی نوک تیز بهره میبرد و اصول طراحی عقب آن نیز شباهت زیادی به آریزو ۶ پرو دارد. به طور کلی میتوان گفت شکل ظاهری این خودرو مشابه محصولات آسیایی است.
از ویژگیهای ظاهری داخل شاین مکس هم طراحی فرمان دو شاخه آن است که این سبک طراحی بیشتر در طراحیهای اروپایی دیده میشود. همچنین داخل کابین آن از چرم و پلاستیک نرم و خشک تشکیل شده است.
مشخصات فنی
همانطور که اشاره شد شاین مکس از پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری محهز به توربوشارژ بهره میبرد. این پیشرانه حداکثر توان ۱۹۰ اسب بخار دارد و حداکثر گشتاور آن ۳۰۰ نیوتن.متر است. تعداد سیلندرهای این پیشرانه ۴ و از نوع ۱۶ سوپاپ است. گیربکس شاین مکس از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر و نسخه هیبریدی از گیربکس اتوماتیک E-CVT بهره میبرد.
حجم باک شاین مککس ۵۲ لیتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن روی ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر قرار دارد. یکی از موارد مهمی که در بخش فنی باید به آن اشاره کرد شتاب صفر تا صد است که برای این خودرو حدود ۷.۵ ثانیه است. چنین آمار و ارقامی برای یک خودروی سدان خانوادگی میتواند بسیار قابل قبول باشد.
امکانات رفاهی
شاین مکس از آپشنهای مختلفی نظیر کروز کنترل هوشمند و رادار نقطه کور بهره میبرد.این خودرو دارای امکانات رفاهی مناسب و قابل قبولی است که به آنها اشاره میکنیم:
ترمز پارک برقی، کنترل ایستایی در سربالایی، رادار تغییر لاین، اتولایت و دی لایت، کنترل کشش، رادار تصادف جلو و عقب، دوربین عقب و ۳۶۰ درجه، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل و کمکی، صندلی برقی جلو، اتو پارک، توزیع نیروی ترمز، صندلی گرم کن جلو، سنسور جلو و عقب، تر مز اظطراری، ماساژور صندلی جلو، آینه بغل برقی مجهز به گرم کن، ایربگ ۶ عدد، پانوراما، شارژر وایرلس، استارت دکمهای، سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم تهویه اتوماتیک را داراست.
قیمت
یکی از جنجالهای اخیر در بازار خودرو بحث تفاوت نرخ از سامانه یکپارچه تا بازار است. شاین مکس ایران خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو با نرخ ۱.۵۵۰ میلیارد تومان بهدست خریداران خود از سامانه یکپارچه رسید. اما بعد از تحویل این خودرو به مشتریان شاهد قیمتگذاریهای عجیب و غریبی در بازار آزاد هستیم. اگر بخواهید این خودرو را از بازار آزاد تهیه کنید باید بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه کنید. به نوعی میتوان گفت سودی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان در جیب خریداران این خودرو رفته است.
سخن پایانی
به طور کلی شاین مکس را میتوان یک خودروی لوکس با امکانات مناسب مخصوصا در ایران و در مقایسه با خوروهای موجود در بازار دانست. البته درحالحاضر با توجه عرضه محدود و نرخ بالای آن در بازار آزاد تهیه آن کمی مشکل است.
شاین مکس را میتوان یکی از خودروهای چینی با کیفیت در بازار خودروی این کشور معرفی کرد که واردات آن به ایران میتواند به نیاز بازار کمک کند و رقابتپذیری را با خودرو سازان ایرانی افزایش دهد.