بحران تاخیر در تحویل خودروها (دی ۱۴۰۲) / مشکلتان را اینجا بنویسید!

این روزها مشکل تاخیر در تحویل خودرو به بسیاری از خودروسازان معروف رسیده و گریبان مردم را گرفته است.

بحران تاخیر در تحویل خودروها (دی ۱۴۰۲) / مشکلتان را اینجا بنویسید!

در ادامه گوشه‌ای از مشکلات مردم درباره تاخیر در تحویل خودرو آورده شده است.

ناضایتی مشتریان خودروی دنا اتوماتیک به دلیل تاخیر در تحویل سوژه شهروند خبرنگار ما شد.

خودرو‌های صفر کیلومتر بعد از طی مراحل آماده تحویل به مشتریان می‌شود، اما گاهی مواقع به دلیل تاخیر در انجام برخی از مراحل منجر به تاخیر در تحویل خودرو می‌شود اکنون متقاضیان خودرو‌های دنا اتوماتیک به دلیل تاخیر در انجام برخی از مراحل همچنان در انتظار تحویل خودرو مانده اند. این موضوع موجب شد تا آن‌ها با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کنند.

متن پیام شهروند خبرنگار
سلام، لطفا پیگیری کنید خودرو‌های دنا اتومات کی شماره گذاری می‌شود و به دست مردم می‌رسد با وجود اینکه سازمان استاندارد مجوز را صادر کرده است. بخدا قرار بود آخر شهریور تحویل بدهند حتی فاکتور شده بود بعد به این وضعیت درآوردند برگشت به عقب، کسی هم جواب درستی نمی‌دهد یک بار گفتند استاندارد تاخیر داشته و یک بار گفتند ناجا شماره نمی‌دهد.

بدعهدی عجیب مدیران خودرو / ماشین بیمه شد اما تحویل داده نشد!

در اتفاقی عجیب در شرکت مدیران خودرو، در حالی که یک سوم وجه خودروی x۳۳ را در تیرماه ١۴٠٢ اخذ کرده و پس از تکمیل وجه نهایی، از آذرماه ١۴٠٢ بیمه‌نامه شخص‌ثالث برای این خودرو صادر شده است، اما همچنان خبری از تحویل خودرو به مشتری نیست.

مشخص نیست که این خودرو با موعد تحویل ۹۰روزه که تاکنون بیش از ۱۵۰ روز کاری از آن گذشته چه زمانی به‌دست مشتری می‌رسد!

بدقولی بهمن موتور در تحویل خودرو / مشتریانی که طلا فروختند چه کنند؟

علیرغم ثبت‌نام مردم در مرحله اول سامانه یکپارچه و اعلام موعد تحویل خودرو در زمستان برای شرکت‌های بهمن موتور متاسفانه تاکنون دعوتنامه‌های موعد زمستان صادر نشده است.

با پیگیری های انجام شده مشخص گردید شرکت‌های مذکور قصدی مبنی بر صدور دعوتنامه های زمستان ندارند این در حالی است که آحاد افراد ثبت نام کننده طلا، خودرو و … فروخته اند.

تأخیر در تحویل خودرو به کرمان موتور رسید

تأخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی به امری رایج در شرکت‌های خودروسازی تبدیل شده است. این بار تأخیر در تحویل خودروهای شرکت کرمان موتور، صدای اعتراض مشتریان را بلند کرده که خودروهای آنها با گذشت چند ماه از ثبت‌نام حتی فاکتور نشده‌اند.

از زمان ممنوعیت واردات خودرو و آغاز انحصار همه‌جانبه خودروسازان دولتی و خصوصی در کشور، تأخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی نیز به امری رایج تبدل شده است. این مشکل معمولاً دو خودروساز دولتی به دلیل تعهدات بسیار بالاتر نسبت به خودروسازان خصوصی بیشتر به چشم می‌خورد؛ اما حال گویا تأخیر در پلاک‌گذاری و تحویل خودرو به کرمان موتور رسیده است.

در ادامه به ادعای برخی از مشتریان این شرکت مبنی‌بر عملی نشدن تعهدات اشاره می‌شود.

افزایش نرخ در بازار، دلیل تأخیر در تحویل خودرو؟

یکی از متقاضیان کرمان موتور به نمایندگی از دیگر خریداران این شرکت که خودروی KMC J۷ را در شهریور ماه امسال به صورت اقساطی و با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه خریداری کرده است به تجارت‌نیوز می‌گوید: کرمان موتور خودروی ثبت‌نامی J۷ من و حدود ۲۰۰ نفر از مشتریان را با گذشت بیش از چهار ماه از عقد قرارداد، فاکتور نمی‌کند. همچنین خودروهای برخی از مشتریان نیز به‌رغم دریافت پلاک، تحویل خریداران نمی‌شود.

مشتریان ادعا می‌کنند که افزایش نرخ KMC J۷ نسبت به دیگر محصولات کرمان موتور، دلیل تأخیر در تحویل این خودرو است؛ اما زمانی که با پشتیبانی خودروساز تماس می‌گیرند پاسخ‌های متفاوتی از جمله مشکل در ترانزیت خودرو، مشکلات گمرکی یا شماره‌گذاری از سوی آنها دریافت می‌کنند.

با احتساب تعطیلی روز جمعه و پنج‌شنبه (که پنج‌شنبه‌ها معمولاً جزو روز کاری خودروسازان تلقی می‌شود)، خودروهای ثبت‌نامی از تاریخ اول مهر ماه باید حداکثر تا ابتدای دی ماه امسال فاکتور شده و طی دو الی سه هفته، تحویل خریداران می‌شد؛ اما با گذشت حدود یک ماه از تاریخ اعلامی کرمان موتور، خودروی KMC J۷ برخی از متقاضیان حتی فاکتور هم نشده است.

ایراد سازمان استاندارد، دلیل تأخیر محصولات کرمان موتور

با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی تجارت‌نیوز مبنی‌بر دلیل تأخیر در فاکتور شدن و تحویل خودروهای ثبت‌نامی از شرکت کرمان موتور، این خودروساز ایراد سازمان استاندارد را عامل پلاک‌نشدن خودروهای KMC J۷ اعلام می‌کند که احتمالاً طی چند روز آینده مشکل فوق برطرف شود و روند فاکتور و پلاک‌گذاری خودرو به روال گذشته بازگردد.

اما سوال اساسی این است، خودروی J۷ از سال ۱۴۰۱ روی خط تولید کرمان موتور قرار گرفته و تحویل متقاضیان می‌شود. این خودرو از لحاظ استانداردهای ایمنی و رفاهی در رده قابل قبولی نسبت به خودروهای ایرانی و مونتاژی قرار می‌گیرد که قادر است استانداردهای لازم از جمله کنترل کشش و پایداری، چهار عدد کیسه هوا، سنسور فشار بادتایرها و سنسور نور و باران را پاس کند. بنابراین ایرادی که سازمان استاندارد برای این خودرو گرفته است به کدام بخش از این خودرو مربوط می‌شود؟

ایران خودرو علت تاخیر تحویل محصولات را اعلام کرد

مدیر عملیات فروش ایران خودرو دلیل تاخیر در تحویل برخی خودروها را استقبال زیاد در سامانه و همچنین مشکلات تامین ارز قطعات عنوان کرد.

کیوان پناهی با اشاره به افزایش ۱۰ هزار دستگاهی تولید خودرو نسبت به سال قبل در این شرکت، درباره دلایل تاخیر در تحویل برخی از خودروها اظهار کرد: چون تعداد ثبت نام در سامانه یکپارچه بیش از حد انتظار بود، شاهد تاخیر در ایفای بخشی از تعهدات هستیم.

وی با اشاره به تولید ۵۵ هزار دستگاه خودرو در ایران خودرو ، گفت: تعهدات معوق این شرکت هم در حال حاضر ۵۵ تا ۶۰ هزار دستگاه است. البته شرایط معوق بیش از ۳۰ روز نیست و اکثرا کمتر از ۳۰ روز از موعد گذشته است.

پناهی با بیان اینکه تلاش می‌شود خودروهایی که شرایط معوق آن‌ها بیش از ۳۰ روز است، زودتر تحویل داده شود، تصریح کرد: دنا پلاس و تارا از جمله خودروهایی هستند که بیش از ۳۰ روز از تعهد آن‌ها گذشته است. در مورد تعهداتی مثل دنا پلاس هم که مشکل شماره گذاری دارند، اگر با همکاری سازمان ملی استانداد بهینه سازی انجام شود، تعهدات صورت گرفته به زودی تحویل داده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول بخشی از علت تاخیر تحویل دنا پلاس و تارا، به خاطر تاخیر در تامین قطعات و تخصیص ارز و مشکلات ناشی از تحریم بوده که قرار است با مساعدت وزارت صمت و بانک مرکزی به زودی حل شود.

پناهی با بیان اینکه خودرو ۲۰۷ هم در سامانه بیش از حد انتظار ثبت شد، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تعهدات معوق به کمترین حالت برسد. تولید ۲۰۷ هم از ماه گذشته رو به افزایش بوده و تعهد معوق به زودی جبران می‌شود. تعهدات هایما هم کمی تعویق داشته که تولید آن مجدد آغاز می‌شود و تعهدات معوق هایما اس ۷ هم به زودی تحویل داده می‌شود.

وی افزود: بخشی از تعهدات معوق به این دلیل بود که تلاش کردیم هر چه در سامانه، وعده داده شد، ثبت نام شود که حجم زیادی تعهد ایجاد کرد. اما به همان میزان توان تولید بالا رفته است. امیدواریم تعهدات معوق که ناشی از استقبال زیاد در سامانه بوده به زودی جبران شود.

شما مخاطبان روزگار خودرو ماجرای تاخیر در تحویل خودروهای خود را برای ما و سایر خوانندگان بنویسید.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد