اختلاف قیمت عجیب این خودروها در کارخانه و بازار / لیست را ببینید

افزایش قیمت محصولات داخلی بعد چند روز پاسکاری بین شورای رقابت و وزارت صمت بالاخره اوایل هفته جاری رسمی شد.

اختلاف قیمت عجیب این خودروها در کارخانه و بازار / لیست را ببینید

در فهرست اولیه، قیمت‌ها را بدون احتساب مالیات و عوارض منتشر کردند و با درنظرگرفتن سهم تقریبا ۱۰ درصدی این هزینه‌ها به جزییات جدید قیمت محصولات داخلی دسترسی داریم. حالا باید با واقعیت کنار آمد و بپذیریم که ارزان‌ترین خودرو داخلی را در کارخانه حدود ۱۹۳ میلیون می‌فروشند و ایرانخودرو بابت دنا اتوماتیک که گرانقیمت‌ترین خودرو داخلی در کارخانه است، بیش از نیم‌میلیارد دریافت می‌کند. از طرفی طبق بررسی‌های فرارو الان پژو پارس TU۵ بیشترین تفاوت قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کند و فروشنده‌های آن رقمی نزدیک به سه برابر نرخ کارخانه را به خریداران پیشنهاد می‌دهند.

داستان ارزان‌ترین خودرو داخلی

کوییک دنده‌ای حالا صاحب عنوان ارزان‌ترین خودرو داخلی است. طبق فهرست جدیدی که روز دوشنبه ۲۱ فروردین در رسانه‌ها به‌اسم قیمت نهایی یا همان قیمت تمام‌شده محصولات سایپا منتشر شد، روبروی کوییک دنده‌ای با احتساب رشد قیمت ۱۵ درصدی، رقم ۱۹۳ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان دیده می‌شد. همین مدل الان در بازار آزاد حدود ۴۳۰ میلیون تومان یعنی چیزی نزدیک ۱۲۰ درصد بیشتر از نرخ کارخانه معامله می‌شود. اگر بخواهیم به‌جای اقدام برای خرید کوییک دنده‌ای از کارخانه یکراست سراغ بازار آزاد برویم، با پولی که سایپا بابت کوییک دنده‌ای دریافت می‌کند، گزینه‌های تروتمیز زیادی در دسترس نیست. طوری‌که ارزان‌ترین مدل‌های دست‌دوم کوییک دنده‌ای را که به‌اسم مدل تصادفی در پلتفرم‌های خریدوفروش خودرو آگهی کرده‌اند، حداقل ۲۷۰ میلیون می‌فروشند. اما بین همین مدل‌هایی که ارزان‌تر از قیمت کوییک در کارخانه فروخته می‌شوند، می‌توانیم به پراید و ام‌وی‌ام ۱۱۰ اشاره کنیم که همین مدل‌ها را با کارکرد بالا و ویژگی‌هایی مثل بدنه تمام‌رنگ به خریداران پیشنهاد می‌دهند. حالا که به کوییک دنده‌ای به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو داخلی اشاره کردیم بد نیست سراغ دنا پلاس اتوماتیک برویم که گران‌ترین خودرو در کارخانه محسوب می‌شود و قیمتش در نمایندگی ایرانخودرو از نیم‌میلیارد عبور کرده است.

داستان گران‌ترین خودرو داخلی

قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه به ۵۲۷ میلیون و ۶۴۶ هزار تومان رسیده است. اما در بازار آزاد الان بابت خریدوفروش دنا پلاس اتوماتیک حدود یک میلیارد تومان ردوبدل می‌شود. روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین دنا پلاس اتوماتیک در بازار ۹۹۰ میلیون تومان قیمت داشت و در کارخانه و بازار اختلاف تقریبا ۹۰ درصدی بین قیمت این محصول مشاهده می‌شد. کسی که با بودجه ۵۲۳ میلیونی متقاضی خرید دنا پلاس اتوماتیک از نمایندگی ایرانخودرو است، با همین پول در بازار آزاد گزینه‌های صفرکیلومتری مثل پژو ۴۰۵ یا کوییک پلاس اتوماتیک را دارد و بین مدل‌های دست‌دوم می‌تواند نیم‌نگاهی به پژو ۲۰۶ تیپ ۵، رانا، سمند سورن یا مدل‌های مونتاژی مثل ام‌وی‌ام ۳۱۵ داشته باشد.

رکوردداران اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار

پژو پارس با موتور TU۵ فعلا بیشترین اختلاف قیمت را بین محصولات داخلی در کارخانه و بازار تجربه می‌کند. مدلی که سال ۱۴۰۱ در اغلب پیش‌فروش‌های ایرانخودرو بیشترین متقاضی را داشت و حالا تفاوت ۲۱۵ درصدی را بین نرخ کارخانه و بازار دارد. قیمت پژو پارس با موتور TU۵ از این به بعد در کارخانه حدود ۲۴۶ میلیون تومان خواهد بود و در بازار آزاد خرید پژو پارس TU۵ نزدیک ۷۷۳ میلیون تومان یعنی ۳.۱ برابر بیشتر از نرخ کارخانه تمام می‌شود. از این حیث دوتا دیگر از اعضای خانواده پژو پارس، یعنی پارس LX سفارشی و پارس سفارشی ELX به‌ترتیب با اختلاف قیمت ۲۰۳ درصدی و ۱۸۸ درصدی در رتبه‌های بعدی فهرست رکوردداران اختلاف قیمت کارخانه و بازار قرار می‌گیرند. آن طرف ماجرا کوییک پلاس اتوماتیک است که حالا کمترین اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را دارد. درحالی که سایپا قرار است از این به بعد بابت کوییک پلاس اتوماتیک ۳۱۸ میلیون تومان دریافت کند، در بازار آزاد قیمت کوییک پلاس اتوماتیک به ۵۱۰ میلیون تومان رسیده و شاهد تفاوت ۶۰ درصدی بین این دو عدد هستیم.

مقایسه قیمت محصولات داخلی در کارخانه و بازار

محصول قیمت نهایی کارخانه قیمت بازار
207 دستی فرمان‌برقی 306 میلیون تومان 825 میلیون تومان
207 دستی پانوراما 332 میلیون تومان 882 میلیون تومان
207 دستی 297 میلیون تومان 770 میلیون تومان
207 اتوماتیک 400 میلیون تومان یک میلیارد تومان
پارس TU5 246 میلیون تومان 773 میلیون تومان
پارس سفارشی ELX 295 میلیون تومان 850 میلیون تومان
پارس LX سفارشی 264 میلیون تومان 800 میلیون تومان
پارس سال 237 میلیون تومان 600 میلیون تومان
پارس سال ELX با موتور XU7P 299 میلیون تومان 700 میلیون تومان
GLX دوگانه‌سوز 209 میلیون تومان 520 میلیون تومان
دنا پلاس 324 میلیون تومان 835 میلیون تومان
دنا پلاس توربوشارژ 448 میلیون تومان 950 میلیون تومان
دنا پلاس اتوماتیک 523 میلیون تومان 990 میلیون تومان
رانا پلاس 305 میلیون تومان 615 میلیون تومان
رانا پلاس پانورما 327 میلیون تومان 680 میلیون تومان
تارا دنده‌ای 374 میلیون تومان 830 میلیون تومان
تار اتوماتیک 477 میلیون تومان یک میلیارد تومان
206 تیپ 2 214 میلیون تومان 600 میلیون تومان
ساینا S 241 میلیون تومان 440 میلیون تومان
کوییک دنده‌ای 193 میلیون تومان 430 میلیون تومان
کوییک S 260 میلیون تومان 450 میلیون تومان
کوییک اتوماتیک 318 میلیون تومان 510 میلیون تومان
شاهین 413 میلیون تومان 715 میلیون تومان
ارسال نظر